کد مطلب: ۹۰۰۷۵۴

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

زور سازمان استاندارد به ایران خودرو نرسید/ بازی سازمان استاندارد با جان مردم با بازگرداندن پژو پارس به خط تولید!

زور سازمان استاندارد به ایران خودرو نرسید/ بازی سازمان استاندارد با جان مردم با بازگرداندن پژو پارس به خط تولید!

به‌رغم اینکه قرار بود تولید پژو پارس تا انتهای سال جاری متوقف شود، ایران خودرو طی اطلاعیه‌ای از ادامه عرضه آن به تعهدات سال آینده خود خبر می‌دهد. بنابراین می‌توان گفت که زور سازمان استاندارد به ایران خودرو نرسید.

به گزارش تجارت‌نیوز، طی یک سال اخیر میزان تأیید و تکذیب توقف تولید پژو پارس به قدری زیاد بود که بسیاری از مشتریان در حال حاضر نمی‌دانند در نهایت خوردوی ثبت‌نامی را تحویل می‌گیرند یا خیر! طبق آخرین اطلاعیه منتشرشده از سوی ایران خودرو، گویی زور سازمان استاندارد به این شرکت نرسید و پژو پارس برای 24 اُمین سال متوالی به تولید خواهد رسید.

حال اینکه ذی‌نفعان ادامه تولید خودروی از رده خارج پژو پارس چه کسانی هستند و سازمان استاندارد چگونه به‌راحتی از مواضع خود کوتاه آمده و با جان مردم این‌گونه بازی می‌کند، سوالی است که باید مسئولان مربوطه پاسخگوی آن باشند.

از ابتدای سال جاری، سازمان استاندارد اعلام کرده بود خودروسازان تا پایان تیرماه فرصت دارند که محصولات خود را استانداردسازی کنند.

بر همین اساس بسیاری از محصولات ایرانی با اعمال تغییراتی اندک اما رشد قیمت عجیب موفق به دریافت مجوز تولید شدند. محصول پژو پارس نیز جزو این دسته بود که ایران خودرو با اضافه کردن امکاناتی همچون دی‌لایت و سیستم کنترل پایداری، قصد ادامه تولید آن را داشت، اما این خودرو نتوانست مجوز ادامه تولید را دریافت کند و درنهایت سازمان استاندارد برای توقف تولید پژو پارس تا پایان سال جاری به ایران خودرو مهلت داد.

چرا سازمان استاندارد از موضع خود کوتاه آمد؟

همانطور که اشاره شد از ابتدای سال جاری سازمان استاندارد روی توقف تولید پژو پارس پافشاری می‌کند و بارها اعلام کرده که این خودرو نمی‌تواند استانداردهای لازم را پاس کند، اما چرا زور این نهاد رسمی به شرکت خودروساز نمی‌رسد؟

ابتدای بهمن ماه سال جاری بود که مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان استاندارد، در گفتگو با تسنیم اعلام کرد: از سال 1401 در قالب اعلام‌های رسمی به ایران خودرو اطلاع داده شد که پژو پارس نمی‌تواند استانداردهای 85گانه را لحاظ کند و باید برای این موضوع تدبیری بیندیشد اما متأسفانه به جای بررسی موضوع فوق، فروش این خودرو در سامانه یکپارچه در دستور کار وزارت صمت و خودروساز قرار گرفت و آن‌ها خودرویی که می‌دانستند نمی‌تواند استانداردهای لازم را رعایت کند را فروختند.

وی افزود: جالب اینجاست که چهار ماه پیش نیز ایران خودرو در قالب نامه‌ای به سازمان استاندارد اعلام کرد که قصد تولید پژو پارس را ندارند. به آن‌ها گفته شد که در این فرصت باقی‌مانده تا اسفندماه با قدرت تولید کرده و به تعهدات خود نسبت به خریداران عمل کنند، اما تعهدات معوق این شرکت امروز به گردن سازمان ملی استاندارد انداخته می‌شود درحالی‌که قبلاً اعلام شده بود و این شرکت بدون توجه به نامه‌نگاری‌ها فعالیت خود را در تولید پژو پارس ادامه داد.

نکته جالب اینکه روز شنبه ایران خودرو اعلام کرد: پیرو مصاحبه تلویزیونی مورخ نهم اسفندماه اسلام‌پناه ضمن تشکر از مساعدت ایشان مبنی‌بر مجوز تداوم تولید پژو پارس، به اطلاع متقاضیان فراخوان نشده این خودرو می‌رساند، برمبنای مجوز کتبی سازمان ملی استاندارد، متقاضیان به ترتیب اولویت جهت واریز وجه فراخوان شده و در نوبت تحویل خودرو قرار خواهند گرفت.

بنابراین می‌توان گفت به نوعی زور سازمان ملی استاندارد به ایران خودرو نرسید و از موضع خود مبنی‌بر لزوم توقف تولید پژو پارس کوتاه آمد.

پیگیری‌های تجارت‌نیوز از مسئولان مربوطه این سازمان هم کار را به جایی نرساند و سازمان ملی استاندارد، هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای برای ادامه تولید پژو پارس نداشت.

تأیید و تکذیب خبر توقف تولید پژو پارس، بلای جان بازار خودرو

باید قبول کرد هر خبری که بتواند تقاضای خودرو را در بازار انحصاری خودرو ایران تحریک کند، می‌تواند تأثیر بسیاری روی قیمت خودرو داشته باشد.

با انتشار خبر مربوط به توقف تولید پژو پارس طی هفته گذشته، تیپ LX TU5 این خودرو تنها طی همان هفته 72 میلیون تومان گران‌تر شد و به نرخ 810 میلیون تومان برسد، اما پس از انتشار خبر ادامه تولید این خودرو از ابتدای هفته جاری، قیمت آن تا به این لحظه تنها یک میلیون تومان پایین‌تر آمده و با 809 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

بنابراین سوال دیگری که مطرح می‌شود این است چرا مسئولان نهاد‌های دولتی پیش از قطعی شدن یک موضوع، آن را با عجله اعلام می‌کنند و باعث هرج‌ومرج در بازار می‌شوند؟ همین تأیید و تکذیب‌ها توانست علاوه‌بر افزایش شدید قیمت انواع پژو پارس در بازار، حواله‌داران این خودرو را ضمن بلاتکلیفی، مجبور به تجمع مقابل ساختمان‌های دولتی کند.

پژو پارس قصد بازنشستگی ندارد!

پژو پارس در ابتدا با نام پژو پرشیا شناخته می‌شد که فیس‌لیفتی از پژو 405 به شمار می‌رود و توسط ایران خودرو از سال 1379 تا کنون تولید می‌شود. این خودرو به دلیل قیمت مناسب، طراحی قابل قبول، امکانات رفاهی و فنی خوب، طی دو دهه گذشته به یکی از محبوب‌ترین خودروهای بازار ایران مبدل شد.

هیچ خودرویی تا ابد نمی‌تواند روی خط تولید باقی بماند و با پیشرفت تکنولوژی و بالا رفتن استانداردهای ایمنی باید خود را ارتقاء ببخشد، یا در صورتی که امکان استانداردسازی وجود نداشته باشد از خط تولید کنار برود.

اما هر محصولی که در ایران روی خط تولید می‌رود، معمولاً تا چند دهه نمی‌توان آن را از خط تولید پایین آورد، حتی در صورتی که توقف تولید می‌خورد، پلتفرم آن سال‌ها برای محصولات دیگر استفاده می‌شود. پلتفرم پژو 405 که اکنون روی خانواده سمند، دنا و همان پژو پارس استفاده می‌شود و پلتفرم پراید که نمونه ارتقاء یافته آن روی خودروهایی همچون تیبا و کوییک قرار گرفت، تنها دو نمونه‌ای است که طی چند سال اخیر اتفاق افتاد.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.