کد مطلب: ۸۲۵۹۳۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ممنوعیت واردات خودرو دردسرساز شد/ چرا آمار تصادف‌های جاده‌ای بالاست؟

ممنوعیت واردات خودرو دردسرساز شد/ چرا آمار تصادف‌های جاده‌ای بالاست؟

ممنوعیت واردات خودرو، یکی از دلایل فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل جاده‌‌ای ایران است. ناوگان فرسوده‌ای که علت بسیاری از تصادفات جاده‌ای است. مانند تصادف مینی‌بوس حامل دانش‌آموزان در استان کهگیلویه که 14 دانش‌اموز را راهی بیمارستان کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته مینی‌بوس حامل دانش‌آموزانی که عازم مسابقات قرآنی بودند در محور «پاتاوه به دهدشت» استان کهگیلویه تصادف کرد. تصادفی که در آن 14 نفر مصدوم شدند و حال دو نفر آنان وخیم گزارش شده است.

تصادف دیروز، یکی از ده‌ها تصادف جاده‌ای روزانه‌‌ای است که در ایران رخ می‌دهد و عامل اصلی آن، فرسوده بودن خودروهای داخلی است. خودروهایی که به دلیل کمبود وسایل حمل و نقل داخلی و ممنوعیت واردات، نوسازی نمی‌شوند.

آمارها درباره خودروهای اسقاطی و سهم آنها در تصادفات جاده‌ای چه می‌گوید و ممنوعیت واردات خودرو چه سهمی در این میان دارد؟ مرکز پژوهش‌های مجلس، هفته گذشته گزارشی درباره صنعت خودروسازی ایران منتشر کرد. گزارشی که در آن مشخصا به سهم ممنوعیت واردات خودرو در ماجرای خودروهای اسقاطی اشاره و تاکید می‌کند «طی سالیان اخیر معافیت خودروسازان داخلی از گواهی اسقاط از یکسو و ممنوعیت واردات خودرو از سوی دیگر منجر به کاهش چشمگیر اسقاط خودرو شده است.»

بر اساس این گزارش، در حال حاضر بیش از 3 میلیون خودرو در کشور در سن فرسودگی هستند که بیانگر ضرورت اقدام جدی در این خصوص است. همچنین در سال 1400 میانگین عمر ناوگان وسایل نقلیه عمومی باری کشور بیش از 19 سال بوده است. این در حالی است که سن خودروهای فرسوده در کشور ما کمتر از این است. برای اطلاع از سن فرسودگی ناوگان حمل و نقل، جدول زیر را ببینید.

ezgif.com gif maker 19 1

سهم عدم واردات و خودروهای ناایمن در مرگ و میر جاده‌ای

ایرنا اما آمار دیگری از سهم عدم واردات خودرو و خودروهای ناایمن در مرگ و میر جاده‌ای ارائه می‌کند. بر اساس گزارش این رسانه، بر اساس آمارها رسمی، روزانه 50 نفر در تصادفات رانندگی جان می‌دهند و تعداد مرگ و میر ناشی از تصادف در ایران در دو دهه گذشته حدود 400 هزار نفر بوده است. جز این، 6 میلیون نفر در این تصادفات مصدوم و معلول شده‌اند.

نکته مهم این گزارش این است که علت اصلی تصادف‌های جاده‌ای رانندگی بد، جاده‌های خطرساز و خودروهای ناایمن است. اگرچه عامل اول عامل انسانی است، اما دو عامل دیگر یکی به جاده‌ای خطرساز بر می‌گردد و دیگری به خودروهای ناایمن.

قطعا سهم سه میلیون خودروی فرسوده در این میان مهم است. چراکه این تعداد خودرو در جاده‌های پرخطر ایران در حال تردد است و هر آن ممکن است حادثه جدید ایجاد کند. اما این تنها خودروهای فرسوده ایران نیست که عامل بخش مهمی از تصادف‌هاست. چندی پیش اظهارنظر رئیس پلیس راهور خبرساز شد. اظهارنظری که در آن تاکید شده بود فقط در یکی از پارکینگ‌های خودروهای تصادفی ۱۰۷ دستگاه خودرو وجود داشت و از میان این ۱۰۷ دستگاه خودرو که تماماً از زاویه جلوی ماشین یعنی از زاویه مناسب تصادف کردند، ایربگ ۹۷ دستگاه خودرو باز نشده بود.

خودروساران داخلی در ایران، سالانه 800 هزار خودرو تولید می‌کنند و ما در ایران سه میلیون خودروی فرسوده داریم. اگر از همین فردا، خودروسازان فقط به نیت جایگزینی خودروهای فرسوده خودرو تولید کنند و تعداد خودروهای فرسوده هم هیچ تغییری نکند، چهار سال زمان می‌برد که این خودروها جایگزین شوند.

این در حالی است که در بسیاری از کشورها با واردات خودرو، این مشکل را برطرف کرده‌اند. اکنون 15 ماه از آزادسازی واردات خودروهای خارجی در ایران می‌گذرد اما هنوز خودروی خارجی وارد ایران نشده است.

روز گذشته هم مجلس واردات خودروهای کارکرده و 5 سال به بالا را آزاد کرد، اما این نگرانی وجود دارد که این مصوبه هم در گیر و دار فرایند دموکراسی دولتی گرفتار شود و به این زودی خودرویی وارد کشور نشود. در این شرایط طبیعی است که هر روز در گوشه‌ای از این کشور خودرویی تصادف کند و روزانه فقط 50 نفر در تصادفاتی کشته شود که با واردات خودروهای خارجی می‌شد مانع آن شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.