خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۶۲۸۳۵۰

تاریخچه گمشده یکی از عجیب‌ترین آزمایش‌های علمی جهان

چرا یک آزمایش اکولوژیکی عجیب بعد از ۳۳ سال هنوز اهمیت دارد؟

چرا یک آزمایش اکولوژیکی عجیب بعد از ۳۳ سال هنوز اهمیت دارد؟

با همه‌گیری کرونا همه ما در زیست کره‌ها زندگی می‌کنیم و بعد از آن نیز دوباره وارد دنیای جدیدی خواهیم شد. سؤال این است که ما چگونه متحول خواهیم شد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در سال ۱۹۹۱، هشت نفر یک ماجراجویی دو ساله را آغاز کردند که آنها را در یک نمونه از اکوسیستم زمین قرنطینه می‌کرد. ایده این آزمایش به قدری نوین بود که گویی مستقیماً از صفحات یک کتاب پرفروش علمی تخیلی بیرون می‌آید که در آن زمان به دلیل شکست نادیده گرفته شد.

آن طور که یورونیوز گزارش داده، پس از مسابقات فضایی بین قدرت‌های جهان در دهه ۷۰ و ۸۰، دانشمندان به سفر به مریخ و فراتر از آن چشم دوخته بودند. هنگام ایجاد این پروژه که Biosphere 2 نام داشت، دانشمندان، مهندسان و تاجران تصمیم گرفتند تا مشکلات بقا در خارج از زمین را حل کنند.
در طول هفت سال، مجموعه‌ای از گنبدها و گلخانه‌ها در آریزونا ایالات متحده برای بازسازی زمین در مقیاس کوچک‌تر ساخته شد. این محیط شامل اقیانوسی به مساحت ۸۳۶ متر مربع بود و با صخره مرجانی، صحرا، علفزار و جنگل پوشانده شده بود.
در طول آزمایش، انتظار می‌رفت که این زیست‌کره‌ها غذای خود را پرورش دهند و در عین حال تعادل دی‌ اکسید کربن و اکسیژن را نیز حفظ کنند.
یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها، ایجاد کره‌ای بود که بتواند از زندگی پشتیبانی کند، بدون اینکه محیط آن با دقت کنترل شود. در واقع
هر چیزی که وارد Biosphere 2 می‌شد باید از نظر گازهای مضری که ساکنان را در معرض خطر قرار دهد غربالگری می‌شد. به طوری که حتی استفاده از محصولات بهداشتی و زیبایی مانند دئودورانت‌های شیمیایی در آن ممنوع بود و به منظور جلوگیری از برهم زدن تعادل ظریف اکوسیستم، از مواد طبیعی مانند پشم و چوب برای زندگی استفاده می‌شد.
اما این اختراع دقیقا طبق برنامه‌ریزی‌ها پیش نرفت. زندگی گیاهی نمی‌توانست با سطح دی اکسید کربن هماهنگ شود و سطح اکسیژن به طور خطرناکی پایین آمد. در واقع هر اکسیژنی که تولید می‌شد به دی اکسید کربن تبدیل می‌شد و توسط بتن بدون آب‌بندی که برای ساخت زیستگاه استفاده شده بود جذب می‌شد.
در این زمان حیوانات و گیاهان با سرعتی نگران‌کننده شروع به مردن کردند و کمبود منابع غذایی حیوانات گروه را به دو دسته متخاصم تقسیم کرد. این موضوع توجه مطبوعات را به خود جلب کرد و اندکی بعد با انتقاد از مخترع پروژه، جان آلن، بحث و جدل به وجود آمد.
چه چیزی می‌توانیم از این استارت آپ بیاموزیم؟
کسانی که در Biosphere 2 شرکت کردند، دوباره با دیدگاهی کاملاً جدید وارد جامعه اصلی شدند. در سال ۲۰۱۸، مارک نلسون توضیح داد: حضور در این آزمایش باعث شد که او بیشتر از ظریف بودن یک اکوسیستم آگاه شود. او در مقاله‌ای برای روزنامه دارتفورد گفت: «هر کاری که انجام دادیم عواقبی داشت و توجه ما را به شدت افزایش داد.»
او فاش کرد که خدمه هشت نفره مطالب زیادی در مورد حفاظت از صخره‌های مرجانی، جنگل‌های بارانی و کار با محیط زیست برای کاهش سطح دی اکسید کربن یاد گرفتند.

1988 Copy

Spaceship Earth مستندی است که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد و داستان Biosphere 2 را روایت می‌کند.
مت وولف کارگردان این مستند با اطلاع یافتن از تاریخچه این پروژه متوجه شود که این واقعا داستانی درباره کره زمین است. او در بیانیه‌ای به مطبوعات گفت که این دانشمندان به دلیل جاه‌طلبی غیرواقع‌بینانه‌شان شکست نخوردند. ولف افزود: «سرمایه‌داری ایده‌آلیست‌های پیشتاز را از بین می‌برد.»
این فیلم که در جشنواره فیلم Sundance همزمان با همه‌گیری کرونا در جهان به نمایش درآمد. ولف گفت: «هنگام ساختن این فیلم، هرگز نمی‌توانستم تصور کنم که یک بیماری همه‌گیر نیاز به قرنطینه کل جهان دارد.
افرادی که در گذشته در داخل زیست‌کره‌های محصور زندگی می‌کردند مجبور به مدیریت منابع محدود و کنترل فشارهای بین فردی شدید بودند. اما وقتی دوباره وارد دنیا شدند، برای همیشه دگرگون شدند. آنها دیگر هیچ چیز را بدیهی نمی‌پذیرند - حتی یک نفس. با همه‌گیری کرونا همه ما در زیست کره‌ها زندگی می‌کنیم و بعد از آن نیز دوباره وارد دنیای جدیدی خواهیم شد. سؤال این است که ما چگونه متحول خواهیم شد؟»

مهمترین اخبار حوزه اقتصاد سبز را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.