دولت بودجه 1403 را چگونه تامین می‌کند؟

پادکست پرونده

دولت بودجه ۱۴۰۳ را چگونه تامین می‌کند؟

حجم فایل صوتی: ۳۸.۲۱M | مدت زمان فایل صوتی: ۰۰:۱۵:۵۲ دانلود فایل صوتی

در تازه‌ترین پادکست پرونده تجارت‌نیوز شنونده یک پرونده مفصل صوتی درباره چگونگی تأمین درآمدهای بودجه توسط دولت هستید.

به گزارش تجارت‌نیوز، اخیرا کلیات لایحه بودجه سال 1403توسط مجلس رد شد. آنطور که رئیس مجلس یازدهم عنوان کرد مهمترین دلیل رد کلیات لایحه بودجه کسری بودجه قابل توجه آن بود. عددی که بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس 250 هزار میلیارد تومان عنوان شده است اما کارشناسان این عدد را تا 600 هزار میلیارد تومان نیز عنوان کردند. مشکلی که البته مربوط به امروز و دیروز نبوده و نیست و اقتصاد ایران سال‌هاست با مشکل کسری بودجه دست به گریبان است. مشکلی که به نحوه تأمین بودجه توسط دولت برمی‌گردد. 

سلام من مریم میری هستم و در تازه‌ترین پادکست پرونده تجارت‌نیوز شنونده یک پرونده مفصل صوتی درباره چگونگی تأمین درآمدهای بودجه توسط دولت هستید. در نخستین بخش از پادکست این هفته، سوسن یحیی‌پور، دبیر سرویس اقتصاد کلان تجارت‌نیوز برای ما از دغدغه اصلی دولت در تأمین بودجه و راه غلطی که دولت‌ها در اکثر مواقع به آن متوصل می‌شوند، می‌گوید.

استفاده از درآمدهای نفتی در بودجه یکی از منابعی است که دولت‌های مختلف در ایران روی آن حساب ویژه‌ای باز کرده و می‌کنند. درآمدهایی که البته اصلاً پایدار نیستند و به متغیرهای مختلفی از جمله قیمت جهانی نفت و میزان فروش آن بستگی دارد. متغییرهایی که احتمال تغییر آنها بسیار زیاد است، مثلاً ممکن است دولت بودجه را با نفت 50 دلار بسته باشد اما قیمت نفت به بشکه‌ای 30 دلار برسد یا برای کشوری مثل ایران که به خاطر تحریم مجبور است نفت خود را با تخفیف یا مخفیانه بفروشد میزان فروش نفت تلورانس زیادی داشته باشد و از این رو دولت نتواند درآمدهای پیش‌بینی شده نفتی را محقق کند. در چنین شرایطی ممکن است بودجه از لحاظ درآمدی با مشکلاتی مواجه شود. مشکلاتی که امیر داداشی، دبیر سرویس صمت از آن می‌گوید.

طی سال‌های گذشته دولت‌های مختلف بارها و بارها از قطع وابستگی بودجه به نفت گفتند و از مالیات به عنوان جایگزین درآمدهای نفتی در بودجه یاد کردند. آنطور که مشخص است دولت سیزدهم نیز در لایحه بودجه 1403 قصد دارد تا با افزایش 53 درصدی درآمدهای مالیاتی این مهم را به عملیاتی شدن نزدیک‌تر کند. اما سوال اینجاست که اصلاً اقتصاد ایران توان پرداخت این حجم از مالیات را دارد و این که آیا دولت می‌تواند از این طریق بودجه خود را تأمین کند؟ سوالاتی که مرضیه محمودی، سردبیر تجارت‌نیوز به آنها پاسخ می‌دهد/

خب حالا که با چالش‌های دولت در زمینه تأمین مالی بودجه از طریق مالیات و نفت آشنا شدیم در بخش آخر این پادکست قرار است به سراغ آخرین راه دولت پیش از استقراض از شبکه بانکی برویم و اون راه فروش اوراق قرضه است. راهی که بیشتر دولت‌های جهان از جمله دولت ایران سالهاست به آن متوسل هستند. روشی که البته در ایران چندان موفق نبوده است اما چرا؟ سوالی که زنیب مختاری دبیر سرویس بازارها به آن پاسخ می‌دهد. 

آنچه شنیدید شماره ۲۴ام از سری پادکست‌های پرونده تجارت‌نیوز بود که به همت تیم تحریریه این مجموعه به گوش شما رسید. از این که ما رو دنبال و با نظرهاتون به هر چه بهتر شدن این پادکست کمک می‌کنید سپاس‌گزاریم. خوشحال میشیم رادیو تجارت‌نیوز رو به دوستان و آشنایان خودتون هم معرفی کنید. در پایان از شما همراهان عزیز دعوت می‌کنیم تا با پیشنهاد سوژه و موضوع ما رو در ادامه این راه یاری کنید. 

پادکست این هفته رو با آوازی از خسروی آواز ایران استاد شجریان به پایان می‌رسانیم

خدانگهدار

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.