خبر مهم:

کد مطلب: ۹۰۲۱۱۵

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

تسلا رودستر، قوی‌ترین و سریع‌ترین خودروی تولید انبوه جهان وارد بازار می‌شود

تسلا رودستر، قوی‌ترین و سریع‌ترین خودروی تولید انبوه جهان وارد بازار می‌شود

تسلا قصد دارد با عرضه خودروی رودستر به بازار جهانی از قوی‌ترین خودروی برقی جهان رونمایی کند. این خودرو از هر لحاظ می‌تواند سوپراسپرت‌های بنزینی را به چالش بکشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، شرکت تسلا موتورز به عنوان پرچم‌دار خودروهای تمام برقی جهان قصد دارد با عرضه تسلا رودستر (Roadster) به بازار، برگ برنده خود را رو کند و پاسخی کوبنده به سوپراسپرت‌ها و ماسل‌کارهای بنزینی داشته باشد. این خودرو که از هر لحاظ می‌تواند با قوی‌ترین خودروهای بنزینی جهان رقابت کند و آن‌ها را به چالش بکشد، آیا می‌تواند نقطه شروعی برای انقراض سوپرکارهای بنزینی باشد؟

تسلا رودستر برای اولین بار در سال 2017 معرفی شد و از همان سال شرکت خودروساز برای تولید و عرضه این خودرو تلاش می‌کند، اما گویا هنوز به مرحله تولید نهایی نرسیده است. بنابراین احتمال اینکه تغییراتی در مشخصات فنی خودرو صورت بگیر، وجود دارد.

مشخصات فنی

طبق شنیده‌ها تسلا رودستر قرار است به سه موتور الکتریکی مجهز شود که می‌تواند قدرتی معادل 1341 اسب‌بخار (1000 کیلووات) تولید کند. اما قضیه زمانی عجیب می‌شود که تسلا ادعا می‌کند گشتاور خودرو حدود 10 هزار نیوتن متر است! این میزان از گشتاور برای خودرویی با این ابعاد بسیار دیوانه‌وار است. البته به باور بسیاری از کارشناسان، عدد اعلام شده، گشتاور چرخ‌های خودرو بوده و گشتاور تولیدی پیشرانه قطعاً پایین‌تر از آن خواهد بود.

جدول مشخصات فنی تسلا رودستر

در ابتدا شتاب صفر تا 100 خودرو 1.9 ثانیه و حداکثر مسافت قابل پیمایش آن نزدیک به 1000 کیلومتر عنوان شده بود، اما اخیراً ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا در توییتی از حساب شخصی خود اعلام کرده است که شتاب صفر تا 100 تسلا رودستر زیر یک ثانیه خواهد بود! اگر تسلا قادر به زدن چنین رکوردی باشد می‌تواند نام خود را به عنوان سریع‌ترین خودروی حال حاضر جهان به ثبت برساند.

گویا این شتاب با اتکا به سیستم ابداعی اسپیس ایکس به ارمغان می‌آید. این سیستم با استفاده از ده اگزوز، فشار هوای بالایی را از زیر ماشین خارج می‌کند که می‌تواند اصطکاک را کاهش و نیروی پیشران را افزایش می‌دهد. این هوای فشرده در مخزنی پشت صندلی راننده تعبیه شده که فشاری برابر با 10 هزار پی‌اس‌آی دارد. برای اطلاع از میزان فشار مخزن در نظر داشته باشید که فشار باد تایر خودروها حدود 33 پی‌اس‌آی است.

طراحی تسلا رودستر

تسلا رودستر احتمالاً پس از سایبرتراک روانه بازار می‌شود و بنابراین جدیدترین خودروی این شرکت خواهد بود، در نتیجه از لحاظ ظاهری می‌تواند زیباترین و جذاب‌ترین طراحی را میان سایر محصولات تسلا داشته باشد. با نگاه به تصاویر رسمی منتشر شده از رودستر، می‌توان متوجه شد که این خودرو طوری طراحی شده که گویی از آینده آمده است.

رودستر در کلاس بدنه دو درب کوپه طبقه‌بندی می‌شود. اندازه رینگ‌های این خودرو به 20 اینچ و وزن خالص آن نیز به 2100 کیلوگرم می‌رسد.

پشت تسلا رودستر

قیمت و زمان عرضه تسلا رودستر

هم‌اکنون متقاضیان این سوپرکار برقی می‌توانند با پرداخت مبلغ 50 هزار دلار از طریق وب‌سایت تسلا، برای پیش‌خرید تسلا رودستر اقدام کنند. اما بنابر اعلام این شرکت قرار است مدل پایه رودستر از حدود 200 هزار دلار به فروش برسد که رقم بالایی برای چنین مشخصات فنی نیست.

به‌رغم اینکه تسلا مدل رودستر را اولین بار در سال ۲۰۱۷ نمایش داد و قرار بود سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه شود، اما عرضه ماشین هر سال به تعویق افتاد. در نهایت ایلان ماسک از تولید این خودرو در سال ۲۰۲۴ خبر داده بود، اما حالا می‌گوید اواخر سال جاری میلادی رونمایی و سال ۲۰۲۵ به تولید خواهد رسید.

 برای مطالعه بیشتر صفحه نقد و بررسی خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.