خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۹۱۰۰۰۱

گزارش «تجارت‌نیوز» از تحولات بازار مسکن:

تورم اجاره ۵۲ درصد شد / شاخص اجاره‌بها از قیمت مسکن فاصله گرفت؟

تورم اجاره ۵۲ درصد شد / شاخص اجاره‌بها از قیمت مسکن فاصله گرفت؟

گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در فروردین 1403 حاکی از آن است که رشد نقطه به نقطه شاخص اجاره در تهران بالغ بر 45.2 درصد بوده است. همچنین داده‌های منتشرشده در این گزارش نشان می‌دهد طی ماه‌های گذشته رشد بازار اجاره مسیر متفاوتی را نسبت به قیمت مسکن در پیش گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، روز گذشته بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن تهران طی فروردین 1403 را منتشر کرد.

بر این اساس طی این بازه یک‌ماهه، متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران، 81 میلیون و 630 هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل 0.2 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 22.9 درصد افزایش یافته است.

تحولات بازار اجاره در فروردین 1403

بخشی از گزارش ماهانه بانک مرکزی به بازار اجاره اختصاص دارد. بر اساس این گزارش، شاخص اجاره‌بها در شهر تهران و کل مناطق شهری در فروردین‌ماه نسبت به ماه پیش از آن، رشدی یکسان و معادل 0.2 درصد داشته است. 

همچنین در ماه ابتدایی سال 1403، رشد نقطه به نقطه شاخص اجاره در مناطق شهری معادل 52.4 درصد و در تهران بالغ بر 45.2 درصد بوده است.

بازار اجاره راه خود را از بازار مسکن جدا کرد

نموداری که بانک مرکزی از روند بازار اجاره از فروردین ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ منتشر کرده، نشان می‌دهد بازار اجاره در برخی مواقع، راه خود را از بازار مسکن جدا کرده است. در این مقطع سه‌ساله در برخی مواقع قیمت مسکن و شاخص اجاره به موازات یکدیگر حرکت کرده‌اند، اما در چند ماه گذشته، نرخ رشد این دو شاخص به‌ طور نسبی از یکدیگر فاصله گرفته‌اند. 

به این ترتیب رشد شاخص اجاره شتاب بیشتری نسبت به شاخص قیمت مسکن در تهران داشته است.

541

کارشناسان و فعالان بازار مسکن پیش‌بینی می‌کنند روند صعود قیمت چه در بازار اجاره و چه در بازار مسکن هنوز به‌ طور کامل خود را نشان نداده است.

مشاوران املاک نیز در این راستا معتقدند افزایش قیمت در بازار اجاره طبق قاعده‌ای سنتی در ابتدای خردادماه خود را نشان می‌دهد و رشد نسبی کنونی حاکی از کشف و تثبیت قیمت‌ها و شکل‌گیری یک روند نیست.

مستاجران در سال 1402 تورم بی‌سابقه‌ای را در بازار اجاره تجربه کردند، به‌ گونه‌ای که کارشناسان، این مقطع یک‌ساله را سال سخت مستاجران نام گذاشتند.

حالا باید دید سیاست‌های دولت، امسال در بازار اجاره چه اثری از خود بر جا خواهد گذاشت و این بازار به کدام سو حرکت می‌کند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.