خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۵۸۷۸

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد؛

بازار مسکن پردیس در انتظار سال نو / قیمت خانه در پردیس کاهش یافت؟

بازار مسکن پردیس در انتظار سال نو / قیمت خانه در پردیس کاهش یافت؟

وزیر راه و شهرسازی به تازگی اعلام کرده، قیمت مسکن در شهر پردیس 40 درصد کاهش را تجربه کرده است. بررسی میدانی بازار مسکن پردیس اما حاکی از آن است که این کاهش قیمت، مربوط به ماه‌های ابتدایی سال است و طی هفته‌های اخیر، تحول خاصی در این بازار رخ نداده است. با این حال، پرسش این است که آیا کاهش قیمت، افزایش تقاضای مسکن در آستانه سال نو را به دنبال داشته است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، خبر کاهش قیمت واحدهای مسکونی ابتدای تابستان امسال، از شهرهای جدید پردیس و پرند آغاز شد. فعالان بازار مسکن در آن مقطع می‌گفتند که با افت شدید تعداد معاملات در این مناطق و کنار کشیدن دلالان و کاسب‌کاران، واحدهای مسکونی در برخی فازها و واحدهای این دو شهر، تا 800 میلیون افت قیمت را تجربه کرده‌اند.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه وشهرسازی چند روز پیش درباره قیمت آپارتمان در شهر جدید پردیس گفت: یکی از موضوعاتی که در این دوره توسط همکاران ما در وزارت راه و شهرسازی و معاونت سیاسی شهرستان موفق عمل کردند، اجرای سیاست کنترل بازار مسکن بود.

وی با بیان اینکه در برخی فازهای شهر جدید پردیس، تا 40 درصد کاهش قیمت مسکن تجربه شده است، گفت: مسکن کالایی برای سوداگری نیست بلکه کالایی برای استفاده عموم مردم است و هرچه بتوانیم از ابزارهای خود استفاده می‌کنیم تا این کاهش قیمت رخ دهد و کار درست نیز همین است.

بذرپاش ادامه داد: خوشبختانه این اتفاق در شهر جدید پردیس که اکثر ساکنان آن به منازل خود برای اسکان نیاز داشتند اتفاق افتاد. وی با بیان اینکه قیمت مسکن مهر در برهه‌ای به ۴ میلیارد تومان رسیده بود، عنوان کرد: امروز این خانه‌ها با قیمت‌هایی بسیار کمتر قابل دسترسی است که کاری ارزشمند برای عموم جامعه بود.

وضعیت بازار مسکن پردیس

مشاهدات میدانی «تجارت‌نیوز» از بازار مسکن پردیس نشان می‌دهد این کاهش محسوس مربوط به همان چند ماه گذشته بوده و به‌تازگی تغییرات خاصی در این حوزه رقم نخورده است.

یک مشاور املاک فعال در شهر پردیس در این باره به تجارت‌نیوز توضیح می‌دهد: «اواخر بهار و اوایل تابستان امسال قیمت آپارتمان در شهر پردیس کاهش محسوسی را تجربه کرد، اما در یک تا دو ماه اخیر اتفاق خاصی در بازار ملک این منطقه رخ نداده و در روی همان پاشنه می‌چرخد.»

فعالان مسکن معتقد هستند این کاهش قیمت، ناشی از رکودی است بر معاملات این منطقه سایه انداخته است. اما در حال حاضر معاملات مسکن در پردیس چه شرایطی دارد؟

یک مشاور املاک دیگر که در پردیس فعال است در این باره می‌گوید: «وضعیت معاملات همچنان تکانی نخورده و کم پیش می‌آید معامله‌ای سر بگیرد. با افزایش قیمت دلار در هفته گذشته، میزان مراجعات و تماس‌ها برای خرید و فروش، کمی بالا رفته، اما آمار نهایی هنوز تغییر چندانی را تجربه نکرده است.»

توضیحات او در مورد میزان حضور متقاضیان مصرفی و دلالان تاییدی بر اظهارات وزیر راه و شهرسازی است. او در این مورد بیان می‌کند: «با کاهش معاملات، افت قیمت و فروکش هیجانات قبلی در بازار، همین اندک خریداری هم که وجود دارد، مصرف‌کنندگان واقعی هستند، اما مشخص نیست اگر دوباره قیمت‌ها در فاز افزایشی قرار بگیرد بازار به چه سمتی خواهد رفت.»

او همچنین در مورد پیش‌بینی خود از بازار این منطقه تا پایان سال می‌گوید: «طبق روندی که در سال‌های قبل وجود داشته، احتمالا با با نزدیک شدن به سال نو تا حدی جنب و جوش در بازار خرید و فروش هم بالا می‌گیرد، اما قاعدتا تعداد آن از سال‌های قبل پایین‌تر خواهد بود.»

باید دید با ادامه روند افزایشی قیمت دلار، آیا فنر قیمت مسکن هم آزاد شده و با توجه به رکود حاکم بر بازار باید منتظر رکودی تورمی در این حوزه باشیم؟

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید. 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.