خبر مهم:

کد مطلب: ۹۰۷۲۸۲

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

قیمت نفت ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳/ پس از کاهش تنش‌های منطقه بهای نفت افت کرد

قیمت نفت 3 اردیبهشت 1403/ پس از کاهش تنش‌های منطقه بهای نفت افت کرد

بهای معاملات نفت برنت با 1.39 درصد کاهش نسبت به روز گذشته به 85.99 دلار و بهای نفت خام با 1.22 درصد کاهش به 80.89 دلار به ازای هر بشکه رسید. کاهش تنش‌های منطقه‌ای و انتظارات ناشی از آن یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش قیمت معاملات نفتی در سطح جهان است. قیمت نفت اوپک نیز با کاهش 3.76 درصدی در هفته جاری به 87.35 دلار به ازای هر بشکه رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار نفت امروز، دوشنبه 3 اردیبهشت 1403، کار خود را از سر گرفت. در شروع این هفته‌ قیمت نفت در بازارهای مختلف کاهشی بوده است. 

افزایش نگرانی‌ها در مورد کاهش عرضه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیز همراه با عدم اطمینان پایدار در خاورمیانه از روند افزایش قیمت برنت و تصاحب بازارها به دست دیگر تولیدکنندگان حمایت می‌کند. 

پیش‌بینی قیمت نفت

بر اساس رهگیری موسسات پیش‌بینی، انتظار می‌رود قیمت‌ نفت خام و برنت در نیمه اول سال راکد بماند و در نیمه دوم سال 2024 افزایش یابد که منعکس‌کننده انتظارات اداره اطلاعات انرژی آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی برای تشدید تعادل در بازارهای جهانی نفت است. 

انتظار می‌رود بحث‌های اصلی درباره کاهش تولید فراتر از نیمه اول سال و تحولات بازار نفت به دنبال تنش‌های منطقه و تحولات ناشی از آن، ‌در نشست آتی اوپک‌پلاس که قرار است در اول ژوئن در وین برگزار شود، صورت بگیرد.

صادرات نفت ایران و تحریم‌های جدید نفتی

به دنبال زمزمه‌های تصویب لایحه‌ای از سوی مجلس نمایندگان ایالات متحده در مقابله با خرید نفت خام ایران از جانب چین و ادامه معاملات با چین، سرنوشت تاثیر چنین تحریمی بر تنها واردکننده خارجی نفت ایران همچنان نامشخص است.

به گفته کارشناسان انرژی، همان‌طور که تجدید تحریم‌های آمریکا علیه بخش نفت و گاز ونزوئلا، باعث افزایش خرید نفت ونزوئلا از سوی چین و رقابت کمتر خواهد شد، انتظار می‌رود تصویب این لایحه علیه ایران نیز کاهش میزان خرید نفت از سوی چین را به دنبال نداشته باشد. تصور می‌شود به دلیل رقابت کمتر چین با دیگر کشورها برای خرید نفت، کاهش قیمت نفت ادامه پیدا کند. در صورت کاهش بیشتر قیمت‌ها، علاقه به خرید نفت در بین پالایشگاه‌های چینی بهبود خواهد یافت.

محسن قمصری، کارشناس انرژی، در گفت‌وگو با مهر با اشاره به تحریم‌های جدید نفتی توضیح داد: هم‌اکنون تقریباً هیچ پالایشگاه خارجی‌ای نفت ایران را خریداری نمی‌کند و تنها چین مشتری نفت ایران است. چین هم با توجه به روابطی که با ایران دارد و مصالح ملی‌ای که دارند به نظر نمی‌رسد نفت ایران را کنار بگذارد؛ زیرا نفت خوب و مناسبی دریافت می‌کند.

برای مطالعه بیشتر صفحه سوخت و انرژی را در تجارت‌نیوز بخوانید. 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.