کد مطلب: ۸۳۳۴۸۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع ایران / بازارهای مالی در انتظار نتیجه

برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع ایران / بازارهای مالی در انتظار نتیجه

نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع ایران برگزاری شد. این نشست به موضوع فروش موشک‌های ایران به روسیه اختصاص داشت. بازارهای مالی (دلار، طلا و سکه) امروز پنجشنبه در واکنش به این نشست افزایشی بودند. نتیجه آن اما می‌تواند روز شنبه نیز بازارها را متاثر کند. در این میان، اتحادیه اروپا بر رفع تحریم‌ها و آمریکا بر تداوم آنها تاکید کردند. روسیه نیز خواستار احیای کامل برجام شد. ایران همه اتهامات وارده را رد و بر نقض برجام از سوی آمریکا تاکید کرد. انگلیس اما مدعی شد ایران به تشدید تنش هسته‌ای خود ادامه داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نشست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا در خصوص ایران و بررسی پانزدهمین گزارش آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره اجرای این قطعنامه از دقایقی پیش آغاز شده است. در این نشست نماینده اتحادیه اروپا خواهان افزایش تلاش‌های دیپلماتیک و رفع تحریم‌های هسته‌ای شد اما آمریکا بر تداوم تحریم‌ها تاکید کرد. نماینده ایران نیز به اقدام غیرسازنده انگلیس در دعوت از اوکراین برای نشست مربوط به برجام اعتراض و همه اتهامات را قاطعانه رد کرد. نماینده انگلیس اما ادعا کرد که ایران قطعنامه سازمان ملل را نقض کرده است و به اقدمات تنش‌زای هسته‌ای ادامه می‌دهد. در این میان، تروئیکای اروپایی نیز با صدور بیانیه‌ای خواستار عدم پایان تحریم‌های موشکی ایران با فرارسیدن پاییز شدند.

این موارد می‌تواند همزمان با گشایش بازارهای مالی در روز شنبه، شنبه 17 تیر، سیگنال‌های افزایش‌دهنده را برای آنها ارسال کند.

در نشست شورای امنیت چه گذشت؟

آنگونه که ایرنا گزارش داده این نشست از همان ابتدا با حواشی‌ای همراه بود. چرا که حضور نماینده اوکراین به جدال میان نمایندگان آمریکا و انگلیس و روسیه منجر شد. در نهایت اما با رای‌گیری از اعضا، نماینده این کشور در جلسه حضور یافته است.

پس از اعتراض نماینده روسیه به حضور نماینده اوکراین در جلسه و دفاع نماینده انگلیس، رابرت وود نماینده آمریکا در این نشست از اعضای شورای امنیت خواست تا در رای گیری خود به اوکراین اجازه دهند در جلسه شورای امنیت با موضوع قطعنامه ۲۲۳۱ صحبت کند.

وی ادعا کرد: ایران و روسیه هر دو تعهدات خود تحت قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده اند. آنها بدون کسب تایید اولیه از شورای امنیت اقدام به انتقال پهپاد کرده‌اند. پهپادهای ایرانی تاثیر مستقیم بر اوکراین دارد. روسیه در چند هفته گذشته از پهپادهای ایرانی برای هدف قرار دادن تاسیسات غیرنظامی اوکراین استفاده کرده است. مخالفت با سخنرانی اوکراین در این جلسه وجدانی نیست زیرا این کشور با تاثیر مخرب استفاده از پهپادهای ایرانی مواجه است.

در رای گیری انجام شده برای حضور اوکراین در جلسه شورای امنیت با موضوع قطعنامه ۲۲۳۱ برای حضور اوکراین در این نشست، ابتدا سفیر انگلیس تعداد آرای را بدین شرح اعلام کرد که ۱۱ عضو شورای امنیت رای مثبت، ۲ کشور رای مخالف و یک کشور رای ممتنع دادند. باربارا وودوارد سپس آرا را اصلاح کرد و گفت ۱۲ عضو شورای امنیت به حضور اوکراین رای مثبت داده‌اند.

تاکید اتحادیه اروپا بر تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای برجام

نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل متحد، برجام را همچنان بهترین گزینه برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای و بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی وعده داده شده در این توافق دانست و خواستار سرعت بخشیدن به تلاش‌های دیپلماتیک برای از سرگیری توافقات سال ۹۴ شد.

اولوف اسکوگ در نشست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه ۲۲۳۱، افزود: احیای برجام بهترین راه برای ایران است تا از مزایای کامل اقتصادی این توافق بهره‌مند شود. وی افزود که در نتیجه از سرگیری اجرای برجام، تحریم‌ها را به طور جامع رفع خواهد و جامعه جهانی را به همکاری با ایران تشویق می‌کند.

نماینده اتحادیه اروپا به تبعات ناشی از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های یکجانبه علی ایران اشاره کرد و یادآور شد که ایالات متحده همچنین تحریم‌های جدیدی را در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران وضع کرده است.

این درحالی است که وی مدعی شد اتحادیه اروپا تمام تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را از زمان اجرای برجام رفع کرده است. اسکوک بر همین اساس تصریح کرد: اتحادیه اروپا تعهد خود را به اجرای کامل و موثر برجام مورد تاکید قرار داده و از تمام کشورها می‌خواهد که از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ حمایت کنند.

ادعای آمریکا علیه ایران

به گزارش ایرنا، وود سفیر و معاون نمایندگی دائم آمریکا در سازمان ملل نیز در نشست دوره‌ای شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام با تکرار اتهامات واشنگتن ادعا کرد که ایالات متحده آمریکا به شدت نگران استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی علیه زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین است و ایران و روسیه قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده‌اند.

دیپلمات ارشد آمریکایی مدعی شد: استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین باید به صورت جامع مورد تحقیق قرار گیرد زیرا پاراگراف ۴ قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض می کند.

نماینده آمریکا در این نشست افزود: ما از سازمان ملل می خواهیم این مورد نقض قطعنامه ۲۲۳۱ را بررسی کند. دبیرکل سازمان ملل باید فورا تیمی از کارشناسان را برای بررسی لاشه این تسلیحات که توسط روسیه علیه اوکراین استفاده شده است، ارسال کند. دبیرخانه سازمان ملل همچنین باید یک تیم از کارشناسان را برای بررسی قطعات بدست آمده توسط انگلیس اعزام کند.

این دیپلمات آمریکایی ادعا کرد: ارسال پهپاد ها به روسیه از سوی ایران یک نقض فاحش قطعنامه ۲۲۳۱ است و ما باید آن را محکوم کنیم.

تحریم‌ها ادامه می‌یابد

رابرت وود ادعا کرد: آمریکا به تلاش های خود برای مقابله با برنامه موشکی بی‌معنی ایران و همچنین وضع تحریم‌ها علیه شرکت‌ها که به تهدید برنامه موشکی ایران کمک می‌کنند, ادامه خواهیم داد.

دیپلمات آمریکایی بدون اشاره به نقض برجام از سوی کشورش مدعی شد: ایران همچنین به توسعه برنامه هسته‌ ای خود و افزایش تنش‌ها ادامه می‌دهد. ایران باید اقدامات لازم برای اعتمادسازی را انجام دهد و از اقدامات تحریک‌آمیز هسته‌ای خودداری کند.

روسیه ادعاهای غرب را رد کرد

در ادامه نشست شورای امنیت در مورد ایران، اسیلی نبنزیا سفیر و نماینده روسیه در سازمان ملل متحد، گزارش‌ها درباره ارسال پهپاد از ایران به روسیه برای بکارگیری در جنگ اوکراین را رد کرد.

واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست دوره ای شورای امنیت برای بررسی پانزدهمین گزارش آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل درباره روند اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا در خصوص ایران به کشورهای غربی درباره تلاش برای حفظ تحریم‌های موشکی علیه ایران هشدار داد و از این کشورها خواست به تعهدات خود پایبند باشند.

نبنزیا همچنین تصریح کرد که مسکو از بیانیه اتحادیه اروپا و مطرح کردن مسائلی به برجام تعلق ندارد، "متحیر" شده است.

تاکید بر احیای کامل برجام

نماینده روسیه همچنین در نشست شورای امنیت به اقدامات اجباری یکجانبه تحمیل شده توسط آمریکا در گزارش‌های دبیرکل سازمان ملل اشاره کرد و گفت که این اقدامات طبق برجام ممنوع است.

سفیر مسکو در سازمان ملل تاکید کرد آمریکا به دنبال بازگشت این کشور به توافقی است که در سال 2018 آن را تضعیف کرد، همچنین این کشور به دنبال اثبات ادعای خود در مورد انتقال سلاح به اوکراین است.

روسیه از دبیرکل سازمان ملل خواست مسیری روشن برای احیای کامل برجام و پایان دادن به اقدامات یکجانبه‌ای که این مسیر را مسدود می‌کند، معرفی کند.

ایران اتهامات را رد کرد

در ادامه نشست شورای امنیت سازمان ملل، امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با مخالفت با حضور نماینده اوکراین در نشست شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ ، این اقدام را از سوی انگلیس، تلاشی بدبینانه برای منحرف کردن توجه از موضوع مبرم در دست، یعنی اجرای برجام و عدم پایبندی و قصور برخی از طرف‌های غربی در انجام تعهدات خود تحت این توافق دانست.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: اجازه دهید واضح بگویم؛ این نشست و قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) مطلقاً هیچ ارتباطی با بحران اوکراین ندارد. دعوت از نماینده اوکراین برای این نشست نشان‌دهنده سوءاستفاده از فرایند و جایگاه ریاست شورا است که در خدمت اهداف سیاسی برخی از کشورها می‌باشد.

در جنگ روسیه و اوکراین بی‌طرفی هستیم / اقدمات اوکراین و انگلیس فریبکارانه است

به گزارش ایرنا، ایروانی تصریح کرد: ایران قاطعانه اتهامات بی‌اساس اوکراین را رد می‌کند. ایران موضع بی‌‌طرفانه خود را در قبال درگیری اوکراین حفظ کرده است. ما با صبر و حوصله منتظر شواهد ادعایی از اوکراین، پس از دیدار مقدماتی بین کارشناسان ایرانی و اوکراینی بوده‌ایم.

او افزود: با این حال، استفاده از به اصطلاح «سند» متشکل از عکس‌های متناقض و اطلاعات «منبع باز» مشکوک، و سوءاستفاده از رویه‌های سازمان ملل برای انتشار آن به عنوان شواهدی از تخلفات ادعایی، همانطور که توسط اوکراین و بریتانیا انجام شده است، غیرحرفه‌ای، فریبکارانه و غیرسازنده است.

غرب، دلایل اصل چالش‌های برجام را نادیده می‌گیرد/ آمریکا مقصر است

نماینده ایران در سازمان ملل در ادامه نشست شورای امنیت گفت: متأسفانه برخی از اعضای شوراس امنیت به‌ویژه آمریکا، تصمیم گرفته‌اند چشم خود را بر روی واقعیت ببندند و دلایل اصلی چالش‌های مرتبط با برجام را نادیده بگیرند. این کشورها در رفتاری ریاکارانه، بدون در نظر گرفتن کوتاهی و قصور خود در اجرای تعهداتشان، ایران را سرزنش و متهم می‌کنند.

سفیر ایران در سازمان ملل اضافه کرد: اگر یکی از طرف‌ها را باید مسئول وضعیت کنونی برجام مقصر دانست، آن کشور آمریکا، به دلیل خروج غیرقانونی یکجانبه سال ۲۰۱۸ از آن و اعمال مجدد تمامی تحریم‌های خود علیه ایران بر اساس «سیاست بدنام فشار حداکثری» و در عین حال شکست‌خورده‌اش است.

او گفت: به همین ترتیب، سه کشور اروپایی عضو برجام و اتحادیه اروپا نیز به دلیل عدم اجرای قابل توجه تعهدات قانونی صریح خود ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ مقصر هستند. از آن زمان به بعد، آمریکا صراحتاً و با قلدری همه کشورهای دیگر عضو سازمان ملل را مجبور به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ یا مجازات شدید کرده است. این رفتار قلدرمابانه توسط یکی از اعضای دائمی این شورا بی‌سابقه است.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل برنامه‌های فضایی و موشکی ایران را خارج از حوزه و صلاحیت قطعنامه ۲۲۳۱ خواند و گفت: آماده‌ایم مذاکرات را در اولین فرصت برای بازگرداندن برجام و اطمینان از اجرای کامل آن توسط همه از سر بگیریم.

ادعای انگلیس در مورد شواهد علیه ایران

در ادامه نشست شورای امنیت، باربارا وود وارد سفیر و نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد مدعی شد: شواهد زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه ایران همچنان به حمایت مادی از جنگ تجاوزکارانه روسیه در اوکراین ادامه م‌دهد و پهپادهایی با برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر را در اختیار مسکو قرار داده است.

او افزود: ایران همچنین با نقض ۲۲۳۱ به ارائه سیستم‌های تسلیحاتی پیچیده‌تر به حوثی‌های یمن ادامه داده است. این امر امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد و ثبات و رفاه منطقه را تضعیف می‌کند.

ایران به تشدید تنش‌های هسته‌ای ادامه می‌دهد

او افزود: ادامه تشدید تنش‌های هسته‌ای ایران، صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند.

نماینده انگلیس در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت درباره روند قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام ادعا کرد: پس از ماه‌ها مذاکره، سال گذشته متون قابل قبولی ارائه شد که به ایران فرصت بازگشت همه طرف‌ها به برجام را از دست داد. ایران این فرصت را رد کرد و در عوض به تشدید تنش هسته‌ای خود ادامه داد و صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید کرد و به قطعنامه ۲۲۳۱ بی‌اعتنایی کرد. ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در حال حاضر بیش از ۲۱ برابر بیشتر از محدودیت‌های برجام است.

وودوارد در ادامه ادعاهایش اضافه کرد: قابلیت‌های غنی‌سازی ایران به بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ سانتریفیوژ پیشرفته می‌رسد که برای اهداف تسلیحات هسته‌ای مناسب است. ایجاد این ظرفیت به ایران دستاوردهای غیرقابل برگشتی در دانش فنی داده است که برجام به دنبال محدود کردن آن بود.

سفیر انگلیس که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد، ادامه داد: ایران موشک‌هایی را آزمایش کرده است که می‌توانند سلاح‌های هسته‌ای را حمل کنند و فناوری‌هایی را آزمایش می‌کند که مستقیماً برای موشک‌های بالستیک میان‌برد و بین‌قاره‌ای قابل استفاده هستند.

سفیر انگلیس در سازمان ملل ادامه داد: محدودیت‌های درنظرگرفته شده در قطعنامه ۲۲۳۱ برای ایجاد اعتماد به ایران به عنوان یک بازیگر مسئول بین‌المللی بود.

وود وارد گفت: این محدودیت‌ها در ماه اکتبر منقضی می‌شوند و واضح است که مسیر پیش‌بینی شده در سال ۲۰۱۵ محقق نشده است. اگر ایران بخواهد این اعتماد را بازسازی کند، باید گام‌های اساسی برای معکوس کردن رویکرد تنش‌زای خود بردارد.

درخواست 3 کشور اروپایی برای عدم رفع تحریم‌های موشکی

در همین رابطه، سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان نیز روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای مشترک، در ادامه جوسازی‌ها علیه قدرت موشکی ایران، خواستار عدم رفع تحریم‌های موشکی ایران شدند که مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، مهرماه امسال پایان می‌یابد.

تروئیکای اروپایی طی این بیانیه که در حاشیه نشست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه ۲۲۳۱ منتشر شد، بدون اعتراض به ایالات متحده آمریکا به‌عنوان مقصر اصلی وضع کنونی اجرای برجام و طرفی که با نقض قطعنامه شورای امنیت درباره این توافق، نظام چندجانبه‌گرایی و بین‌المللی را به نابودی کشانده است، ادعا کرد: «ایران بیش از چهار سال است که تعهدات هسته‌ای خود را در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مصوب قطعنامه ۲۲۳۱ نقض کرده و برنامه هسته‌ای‌اش به سطوح خطرناکی رسیده است. این موضوع برای صلح و امنیت بین المللی بسیار مهم است.»

فعالیت‌های هسته‌ای ایران توجیه غیرنظامی ندارد

سه کشور اروپایی با اشاره به پیشرفت‌های صنعت هسته‌ای ایران مدعی شدند که فعالیت‌های ایران توجیه غیرنظامی معتبری ندارد و «این مساله ایران را هرچه بیشتر به توانایی‌های مرتبط با تسلیحات اتمی نزدیک می‌کند و این مساله مایه نگرانی شدید شورای امنیت است.»

آن‌ها در بخش دیگری از این بیانیه، پیشرفت‌های صورت گرفته در چارچوب توافق میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل‌وفصل مسائل سیاسی پادمانی را ناکافی خوانده و خواستار اجرای کامل و بدون تاخیر توافقات اسفند ماه شدند.

ایران تنش‌زدایی کند

تروئیکای اروپایی در تداوم جوسازی‌ها علیه برنامه موشکی ایران و ارائه روایت نادرست از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، ادعاها درباره ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را مطرح کرد. انگلیس، فرانسه و آلمان بر همین اساس درخواست خود را از سازمان ملل متحد، برای بررسی شواهد ادعایی انتقال تجهیزات نظامی ساخت ایران به روسیه را تکرار کردند.

تروئیکا با تکرار این ادعا که «ما بر عزم خود برای یافتن راه‌حل دیپلماتیک درخصوص بحران هسته‌ای ایران تاکید می‌کنیم و از ایران می‌خواهیم که فوراً تنش‌زدایی کند» مدعی شدند: «اقدامات مثبت برای باز کردن فضا به‌منظور تعامل سازنده با جامعه بین المللی و برای گام های تازه به سمت دیپلماسی هسته ای حیاتی است.» (ایرنا)

تحریم‌های جدید انگلیس علیه ایران

در این میان، دولت انگلیس ساعاتی پیش از برگزاری نشست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه ۲۲۳۱، سیزده فرد و نهاد ایرانی از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی را به فهرست تحریم‌های این کشور اضافه کرد.

آنگونه که ایرنا گزارش داده است، وزارت امور خارجه انگلیس روز پنجشنبه با تکرار ادعاها علیه ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ «وزیر امور خارجه امروز اقدامات جدیدی را برای پاسخگویی ایران به تهدیدات این کشور علیه بریتانیا و شرکای ما تشریح کرده است، از جمله یک بسته تحریمی جدید که به بریتانیا قدرت بیشتری برای هدف قرار دادن تصمیم‌گیرندگان کلیدی ایران می‌دهد.»

جیمز کلورلی وزیر امور خارجه انگلیس در این مورد گفت: «ما یک بسته تحریمی جدید علیه ایران وضع کردیم. این اولین بسته تحریمی کاملاً خودمختار جغرافیایی است که انگلیس از زمان خروج از اتحادیه اروپا ایجاد کرده و اختیارات جدید و گسترده‌تری را به ما می‌دهد تا بتوانیم با اقدامات خصمانه ایران در انگلیس و سراسر جهان مقابله کنیم.»

به گزارش تجارت‌نیوز، چنین سیگنال‌هایی می‌تواند روز شنبه، همزمان با بازگشایی بازارها، بر قیمت دلار، طلا و سکه اثر بگذارد.

بازارهای مالی در انتظار نتیجه نشست شورای امنیت

از سوی دیگر، پیش از آغاز نشست شورای امنیت، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در پانزدهمین گزارش خود درباره قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا در خصوص ایران با بیان اینکه برجام همچنان بهترین گزینه است، از آمریکا خواست تحریم‌ها علیه تهران را لغو و معافیت‌ها در رابطه با تجارت نفت ایران را تمدید کند. با وجود این سخنان خوشبنیانه، به نظر می‌رسد معامله‌گران بازارهای مالی در مورد نتیجه جلسه شورای امنیت نگرانی‌هایی داشتند. امروز قیمت‌ها در بازار دلار، طلا و سکه افزایشی بود.

از سوی دیگر، در حالی که اتحادیه اروپا خواهان تدوام تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای برجام و رفع تحریم‌های هسته‌ای آمریکا شد، اما ایالات متحده بر تداوم تحریم‌های این کشور علیه ایران تاکید کرد. این موضوع می‌تواند بر گشایش بازارها در روز شنبه اثرگذار باشد.

البته کارشناسان معتقدند تاثیر اخبار سیاسی بر بازارها مقطعی و موقتی است. چه اخبار سیاسی منفی و چه تلاش‌های بازارساز برای کنترل بازارها تاثیرات کوتاه‌مدتی بر افزایش یا قیمت دلار، طلا و سکه دارند. در نهایت متغیرهای کلان اقتصادی است که روند بازارها را مشخص می‌کند.

برای اطلاعات بیشتر در این مورد دو گزارش قیمت دلار امروز 15 تیر 1402 و قیمت طلا و سکه امروز 15 تیر 1402 را بخوانید.

این گزارش تکمیل می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.