خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۹۰۹۷۷۷

فرزند بلاگرها؛ کودکان کار نوین

فرزند بلاگرها؛ کودکان کار نوین

یک جامعه‌شناس فرهنگی گفت: استفاده از کودک به‌عنوان بلاگر، به نوعی بهره‌کشی است و حتی می‌توان گفت یک بلاگر خردسال، کودک کار محسوب می‌شود.

محمدرضا ذوالفقاری با بیان اینکه فعالیت کودکان در فضای مجازی به عنوان بلاگر، از دو بُعد فردی و اجتماعی قابل بررسی است، اظهار کرد: «در بُعد فردی شاهد اثرات منفی روی کودک هستیم، به‌نحوی که باعث می‌شود او شخصیتی کاذب به‌دست ‌آورد؛ شخصیتی که شاید در آینده فاقد اعتبار باشد. همانند کودکی که در سن پایین در سینما بازی می‌کند و پس از بلوغ و با تغییرات فیزیکی دیگر خواهانی ندارد و دچار سرخوردگی می‌شود.»

ذوالفقاری افزود: «از بُعد اجتماعی نیز می‌توان گفت اینگونه استفاده از کودک به‌نوعی بهره‌کشی است و حتی می‌توان گفت یک بلاگر خردسال، کودک کار محسوب می‌شود. کودک کار نوینی که از طبقات پایین جامعه نیست، بلکه در خانواده‌‌ای بزرگ شده‌ که در زمره خانواده‌های طبقه متوسط یا حتی مرفه قرار می‌گیرد.»

این جامعه‌شناس فرهنگی در ادامه یادآور شد: «تصور اصلی جامعه درباره این کودکان این است که بلاگرهای خردسال با تولید محتوا در فضای مجازی، درآمد خوبی کسب می‌کنند اما این باور غلط است و فقط تعداد معدودی از این راه به مبالغ هنگفتی دست می‌یابند و باقی آن‌ها به حاشیه می‌روند.»

ذوالفقاری با بیان اینکه والدین نباید فرزندان زیر ۱۸ سال خود را به سمت فعالیت در فضای مجازی سوق دهند، گفت: «نباید کودک را در وضعیتی قرار داد که ناچار به پذیرفتن شرایطی خاص مانند درآمدزایی از طریق انتشار محتوا در فضای مجازی شود. در واقع نباید در این خصوص چیزی را به فرزندان تحمیل کنیم چرا که آن کودک در شرایطی نیست که از خطرات فضای مجازی آگاه باشد و هر لحظه امکان دارد، مشکلات گوناگونی سر راهش قرار بگیرد که توانایی مقابله با آن‌ها را ندارد.»

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که عمده‌ترین مشکلی که بلاگرهای خردسال در آینده با آن مواجه می‌شوند چیست، تصریح کرد: «عمده‌ترین مشکل، شکل گرفتن یک شخصیت کاذب است. هنگامی که این کودک در بزرگسالی متوجه شود این شخصیت کاذب بوده و دیگر هواخواهی ندارد، با مشکلات مختلفی روبه‌رو خواهد شد و به‌راحتی نمی‌تواند این موضوع را هضم کند که این مورد تبعات فراوانی را می‌تواند در پی داشته باشد، تبعاتی که به آسان‌ترین روش ممکن می‌تواند به فرد آسیب بزند.»

منبع : پانا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.