خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۹۰۹۷۱۴

رئیس کمیسیون اروپا خواستار مداخله چین برای محدود کردن برنامه موشکی و پهپادی ایران شد

رئیس کمیسیون اروپا خواستار مداخله چین برای محدود کردن برنامه موشکی و پهپادی ایران شد

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا می‌گوید که چین نقش مهمی در محدود کردن «گسترش غیرمسئولانه» سلاح‌های ایرانی دارد.

 به گزارش تجارت‌نیوز، فون در لاین روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه پس از دیدار با شی جین‌ پینگ، رئیس‌جمهور چین، که در حال حاضر در فرانسه به سر می‌برد به خبرنگاران گفت: «ما بر این باوریم که چین می‌تواند نقش مهمی در محدود کردن گسترش غیرمسئولانه تولید و پخش موشک‌های بالستیک و پهپادهای ایرانی ایفا کند.»

مقام ارشد اتحادیه اروپا در حالی این خواسته را مطرح کرده است که بهمن ماه سال گذشته روزنامه وال استریت ژورنال خبر داد چین از ایران خواسته است برای توقف حملات پهپادی و موشکی یمن در دریای سرخ اقدام کند.

چین که بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است، در اسفند ۱۴۰۱ نیز توانست با میانجی‌گری میان ایران و عربستان، زمینه‌ساز ازسرگیری روابط دیپبماتیک بین این دو کشور بعد از هفت سال قطع رابطه شود.

سفر شی جین پینگ به فرانسه که شامگاه یکشنبه ۱۶ اردیبهشت آغاز شد، نخستین سفر او به اروپا طی پنج سال گذشته است.

در روز نخست این سفر دو روزه، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در کاخ الیزه با همتای چینی خود و رئیس کمیسیون اروپا، در نشستی سه جانبه از جمله درباره روابط اروپا و چین گفت و گو کردند.

فون در لاین در این نشست، تاکید کرد که رابطه اروپا با چین به دلیل دسترسی نابرابر به بازار و یارانه‌های دولتی پکن آسیب دیده است.

اتحادیه اروپا بر شرایط منصفانه تجاری با چین پافشاری می‌کند و با واردات محصولات یارانه‌ای مخالف است.

امانوئل مکرون نیز در این دیدار با تاکید بر«قوانین منصفانه برای همه» در تجارت اروپا -چین گفت: «آیندهٔ اروپا به توانایی ما در تداوم و توسعه رابطه با چین، به شیوه‌ای متعادل بستگی دارد و باید مشکلات ساختاری به ویژه در زمینه تجارت حل و فصل شود.»

رئیس کمیسیون اروپا در ادامه تأکید کرد که یارانه‌های دولتی چین که به موتورهای برقی و صنایع فولادی اعمال می‌شود در نهایت موجب «صنعت‌زدایی» در اروپا می‌شود.

او گفت که این رویکرد منجر به عرضه بیش از حد کالاهای یارانه‌ای چینی مانند موتورهای برقی می‌شود و در نتیجه تجارت منصفانه‌ای را به دنبال نخواهد داشت.

خانم فون در لاین همچنین تاکید کرد که باید به وضعیت فعلی و عدم توازن در دسترسی به بازار رسیدگی شود و افزود اروپا در اتخاذ تدابیر سختگیرانه برای حفظ بازار خود کوتاه نخواهد آمد.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین نیز در دیدار با همتای فرانسوی‌اش و رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در پاریس خواستار مناسبات بهتر با اروپا شد.

چین یکی از بزرگترین قدرت‌های اقتصادی در جهان است. بنگاه‌های اقتصادی و دولت‌های اروپایی تاکنون بارها از محدودیت دسترسی اروپا به بازار چین و از رقابت اقتصادی «ناعادلانه» با چینی‌ها گلایه کرده‌اند.

از آنجا که پکن به تولید کنندگان داخلی یارانه‌هایی بسیار را اختصاص می‌دهد، اتحادیه اروپا به‌تازگی هشدار داده است که می‌خواهد بر خودورهای برقی که از چین وارد اروپا می‌شود، تعرفه مالیاتی وضع کند.

منبع : انتخاب

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.