خبر مهم:

کد مطلب: ۹۰۸۶۹۱

حذف بازارگردانی اجباری، تجربه موفقی بود

حذف بازارگردانی اجباری، تجربه موفقی بود

رضا عیوضلو عضو هیئت مدیره سازمان بورس اوراق بهادار: ما با یک چالش حاکمیت شرکتی در ناشران روبرو بودیم و آن موضوعی بود که ناشر سهام خود را تملیک می‌کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، رضا عیوضلو عضو هیئت مدیره سازمان بورس اوراق بهادار در رابطه با تغییرات مصوبه بازارگردانی این‌چنین گفت: ما امروز یک نشستی در مورد موضوع بازارگردانی انجام دادیم و در آن سعی کردیم ابعاد مصوبه اخیر هیئت مدیره سازمان را برای رسانه بازگو کنیم. یکی از نقیصه‌هایی که سازمان را به این سمت حرکت داد که در مصوبه سال ۹۹ یک بازنگری به همراه داشته باشد، این موضوع بود که منابع ناشران، منابع شرکت‌های تولیدی، شرکت‌هایی که می‌توانستند این کد را صرف سرمایه‌گذاری در زیر ساخت شرکت خود کنند، مجبور بودند این منابع را به بازار سرمایه بیاورند که بالطبع اگر این منابع در سرمایه در گردش و در تولید بود، عواید آن برای سهامدار بیشتر بود.

عیوضلو بیان کرد: یک موضوع دیگر این است که ما با یک چالش حاکمیت شرکتی در ناشران روبرو بودیم و آن موضوعی بود که ناشر سهام خود را تملیک می‌کرد. ما در دستورالعمل حاکمیت شرکتی موجود داریم که تملک شرکت اصلی توسط شرکت فرعی ممنوع است. بالطبع این موضوع نیز بیشتر به آن دامن زده می‌شد. این دو نقیصه ما را بر آن داشت که در الزامی بودن بازارگردانی مطالعه کنیم و در نهایت با توجه به سیری که گفته شد در نهایت هیئت مدیره سازمان به این جمع‌بندی برسد که بازارگردانی را برای بازار دوم بورس تهران و بازار‌های اول و دوم فرابورس و بازار پایه فرابورس نیز که گذشته اختیار شده بود، اختیاری کند.

وی ادامه داد: بالطبع این موضوع به معنی حذف بازارگردانی نیست و به منزله این نیست که ما به مقوله نقدشوندگی سهام اهمیت نمی‎دهیم و توجه نمی‌کنیم بلکه به دنبال یک ساختار جدید در همراهی بورس و فرابورس هستیم که از مدل گذشته عبور کنیم و در این مدل جدید مستقل از درگیر شدن منابع ناشران بتوانیم کار را از طریق نهاد‌های مالی، کارگزار معامله‌گر‌ها به شکلی که در نرم بازار‌های مالی اتفاق می‌افتد در بورس و فرابورس نیز اتفاق بیفتد.

عیوضلو در رابطه با اثر بخشی بازارگردانان از ابتدای مصوبه تا زمانی که دستخوش تغییرات شد این‌چنین گفت: شرایط بازار متلاطمی که در سال ۱۳۹۹ وجود داشت، منابع بیشتر درگیر شد و رفته رفته منابع بازارگردانی در سال ۱۴۰۲ نیز محدودتر شد. بررسی ما نشان می‌‎داد که رفته رفته اثربخشی آن‌ها در بازار کاهش پیدا کرد، به این معناست که فعالیتشان در بازار سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ و در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ و سال ۱۳۹۹ کاهش پیدا کرده بود و با توجه به منابع محدودی که در اختیار داشتند دیگر آن اثربخشی سابق را نداشتند.

منبع : بورس نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.