کد مطلب: ۹۰۷۴۰۱

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

تحلیل بنیادی ثمسکن/ سودسازی سرمایه‌گذاری مسکن جهش کرد

تحلیل بنیادی ثمسکن/ سودسازی سرمایه‌گذاری مسکن جهش کرد

نگاهی به صورت‌های مالی سالانه ثمسکن نشان از روند افزایشی سود ساخته‌شده توسط شرکت سرمایه‌گذاری مسکن دارد. علاوه بر این موضوع، در آخرین سال مالی شرکت، درآمد کل آن جهشی 152 درصدی نسبت به سال مالی منتهی به آذر 1401 پیدا کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، سال مالی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن، منتهی به آذرماه هر سال است. از این رو مقایسه ارقام درآمد‌زایی، هزینه‌ها و سودآوری شرکت‌ در بازه‌ کنونی منطقی نیست. چرا که عمده درآمد شرکت در فصل پایانی سال مالی شکل می‌گیرد. از همین رو دوره ۱۲ماهه منتهی به پاییز سال 1402 مورد بررسی قرار گرفته است.

رشد انفجاری درآمد ثمسکن با وجود کاهش 23 درصدی درآمد سود سهام!

شرکت سرمایه‌گذاری مسکن، در سال مالی منتهی به پایان آذرماه سال گذشته، 132 میلیارد تومان از محل سود سهام در پرتفوی خود درآمد داشته است. با توجه به درآمد سال مالی گذشته شرکت (12ماهه منتهی به آذر 1401) که بیش از 155 میلیارد بوده است، می‌توان کاهش 23 درصدی درآمد سود سهام را در صورت‌های مالی ثمسکن مشاهده کرد.

در بازه 6ساله طی سال‌های 1395 تا پایان سال مالی 1400، شرکت سرمایه‌گذاری مسکن به طور میانگین 39 میلیارد تومان درآمد از محل سود سهام موجود در پرتفوی خود کسب کرده است. بنابراین با وجود کاهش 23 درصدی درآمد سود سهام شرکت، همچنان بالاتر از میانگین درآمدی سود سهام در بازه بررسی‌شده باقی مانده است.

درآمد سود سهام

با وجود این، بررسی صورت‌های مالی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن نشان از تحول درآمد کل شرکت در آخرین سال مالی آن دارد. در 12ماهه منتهی به آذر سال 1402، درآمد کل ثمسکن در ارتفاع 769 میلیارد تومانی قرار گرفته است. این رقم به معنی رشد 152 درصدی نسبت به درآمد کل شرکت در پایان سال مالی 1401 است.

درآمد کل

همچنین میانگین درآمد کل ساخته‌شده توسط شرکت سرمایه‌گذاری مسکن در بازه 9ساله، از آذر سال 1392 تا پایان آذرماه 1401، محدوده 125 میلیارد تومانی را نشان می‌دهد. از این رو، درآمد کل شرکت در سال مالی منتهی به آذر 1402، رشدی 512 درصدی نسبت به میانگین 9 سال اخیر پیدا کرده است. این بررسی، ابعاد جهش درآمدی چشمگیر ثمسکن را در دید سهامداران و اهالی تالار شیشه‌ای به نمایش می‌گذارد.

رشد 180 درصدی سود خالص ثمسکن

پس از کسر هزینه‌های عمومی، اداری و تشکیلاتی در کنار هزینه‌های مالی و مالیات‌ها از درآمد کل سرمایه‌گذاری مسکن، سود یا زیان خالص آن به دست می‌آید. بررسی صورت‌های مالی دو نکته را به سهامداران نشان می‌دهد: ابتدا سودده بودن شرکت در 10 سال اخیر و دوم جهش 180 درصدی سود خالص ثمسکن در پایان سال مالی 1402.

سود و زیان خالص

از سوی دیگر، نگاهی به نمودار سود خالص شرکت در ۱۰ سال اخیر نشان از تحول مقیاس سود خالص ثمسکن طی سال اخیر داشته است. 

روند افزایشی سود هر سهم ثمسکن در سه سال اخیر

در سه سال مالی آخر سرمایه‎‌گذاری مسکن، سود هر سهم پس از کسر مالیات، پله‌پله افزایش یافته و به ارتفاع 107 تومانی رسیده است. در پایان سال مالی منتهی به آذر 1401، سود هر سهم ثمسکن پس از کسر مالیات، 38.2 و در سال پیشین، 9.1 تومان بوده است.

سود و زیان هر سهم پس از کسر مالیات

در سال مالی 1401-1402، سود ساخته‌شده به ازای هر سهم پس از کسر مالیات رشدی بیش از 180 درصدی را نشان می‌دهد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.