خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۹۰۰۱۲۷

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

بانک‌ها در بازار باز گرد و خاک به پا کردند/ تقاضای شبکه بانکی برای وام‌گیری از بانک مرکزی به ۱۷۴ هزار میلیارد تومان رسید

بانک‌ها در بازار باز گرد و خاک به پا کردند/ تقاضای شبکه بانکی برای وام‌گیری از بانک مرکزی به 174 هزار میلیارد تومان رسید

در تاریخ عملیات بازار باز بانک مرکزی، رقم سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در این بازار، تنها در یک هفته بیشتر از هفته جاری بوده است که این موضوع از تب و تاب شدید بانک‌ها برای جذب منابع نقد حکایت دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز بانک مرکزی با انتشار گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی، داده‌های مربوط به نرخ‌های بازار باز و بازار بین بانکی را به‌روزرسانی کرد. با استناد به گزارش متتشر شده از سوی بانک مرکزی، در هفته نخست اسفند ماه سال 1402 رقم سفارش‌های ارسال شده توسط بانک‌های کشور برای دومین هفته متوالی صعودی شده و رکورد جدیدی را از خود به‌جا گذاشته است. البته بانک مرکزی این هفته نیز به سقفی که به نظر می‌رسد در هفته‌های اخیر برای تزریق پول در بازار باز تعیین کرده، پایبند بود و رقم وام‌دهی به بانک‌ها را با وجود افزایش تقاضای بانک‌ها، ثابت نگه داشت.

همچنین بر اساس گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی منتشر شده توسط بانک مرکزی، جزئیات عملیات بازار باز این هفته همچون هفته‌های قبل بوده است؛ طوری که حداقل نرخ توافق بازخرید همچنان 23 درصد بوده و مدت توافق بازخرید که سررسید وام‌های پرداختی توسط بانک مرکزی به شمار می‌رود نیز هفت روزه است.

بازار باز 12.07

جولان بانک‌ها در بازار باز

با استناد به داده‌های بانک مرکزی، در نخستین هفته اسفند ماه، 24 بانک و موسسه اعتباری غیربانکی در چهل و نهمین حراج عملیات بازار باز امسال مشارکت کرده‌ و سفارش‌های خود برای جذب نقدینگی را به بانک مرکزی ارسال کرده‌اند.

در بازار باز این هفته، سفارش‌هایی به مبلغ 173 هزار و 760 میلیارد تومان به بانک مرکزی ارسال شد که این رقم بیشترین میزان ثبت شده از خرداد ماه امسال محسوب می‌شود. همچنین در تاریخ عملیات بازار باز بانک مرکزی، رقم سفارش‌های ارسالی بانک‌ها در این بازار، تنها در یک هفته بیشتر از هفته جاری بوده است.

سقف شیشه‌ای 145 همتی

همانطور که پیش‌تر ذکر شد، بانک مرکزی با وجود رشد میزان سفارش‌های ارسالی توسط بانک‌ها در بازار باز، میزان تزریق پول خود در این بازار را تغییر نداد. به این ترتیب، حدود 145 هزار میلیارد تومان دیگر از منابع بانک مرکزی به بانک‌ها وام داده شد.

به نظر می‌رسد این رقم که در هشت هفته اخیر تکرار شده است، سقف شیشه‌ای جدید بانک مرکزی برای وام‌دهی به بانک‌ها است. چراکه با وجود افزایش 29 هزار میلیارد تومانی در رقم سفارش‌های بانک‌ها در این مدت، بانک مرکزی حاضر به تزریق منابع بیشتری در این بازار نشده است.

رکوردشکنی جدید در بازار بین بانکی

رکوردشکنی‌های بانک‌ها در وام‌گیری از بانک مرکزی، به بازار باز محدود نشده و در بازار بین بانکی نیز قابل مشاهده است. زیرا در این هفته، بانک مرکزی بیش از 86.4 هزار میلیارد تومان به تنها سه بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی از طریق بازار شبانه وام داد که این رقم بالاترین میزان ثبت شده از ابتدای اردیبهشت ماه به این سو محسوب می‌شود.

گفتنی است که در همین مدت، بیش از 78 هزار میلیارد تومان از وام‌های اعطا شده به بانک‌ها در بازار بین بانکی سررسید شد و به بانک مرکزی بازگشت.

بازار باز چیست؟

عملیات بازار باز یکی از سازوکارهای مهم بانک‌های مرکزی به منظور اجرای سیاست‌‌های پولی در جهان محسوب می‌شود. این بازار شرایطی را برای بانک‌ها مهیا می‌کند تا بتوانند کسری منابع نقدی خود را با استقراض از بانک مرکزی جبران کنند. همچنین بانک مرکزی نیز قادر است که با هدایت نقدینگی در این بازار، مسیر حرکت نرخ بهره بین بانکی را تعیین کند.

در بازار باز، بانک‌ها می‌توانند با توثیق اوراق قرضه‌، مبالغ مورد نیاز خود را از بانک مرکزی وام بگیرند اما با این آنها موطفند که در زمان سررسید، این مبلغ را به اضافه بهره آن که بر اساس نرخ توافق بازخرید مشخص می‌شود، به بانک مرکزی پس بدهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.