کد مطلب: ۸۹۶۹۷۶

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

افزایش نیاز شبکه بانکی به نقدینگی در بازار باز/ بانک مرکزی ۱۴۵ همت به بانک‌ها وام داد

افزایش نیاز شبکه بانکی به نقدینگی در بازار باز/ بانک مرکزی 145 همت به بانک‌ها وام داد

سفارش‌ بانک‌ها در بازار باز، به 154 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. با وجود این، بانک مرکزی بار دیگر تنها 145 همت را در این بازار تزریق کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی در پایان هر هفته طی گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی در وبسایت رسمی خود، آمار و ارقام مربوط به نرخ‌های بازار باز و بازار بین بانکی را به‌روزرسانی می‌کند. امروز نیز این نهاد، گزارش مربوط به هفت روز منتهی به نهم بهمن را منتشر کرد.

داده‌های ثبت شده در گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که بانک‌ها این هفته نیز سفارش‌های ارسالی خود را در بازار باز برای استقراض از بانک مرکزی افزایش داده‌اند. اما بانک مرکزی بدون توجه به این افزایش در تقاضای بانک‌ها، رقم تزریق پول در این بازار را برای چهارمین هفته متوالی ثابت نگه داشت.

باز 11.9

145 همت در بازار باز تزریق شد

با استناد به داده‌های منتشر شده در گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی، شبکه بانکی کشور در هفته منتهی به نهم بهمن، 154 هزار میلیارد تومان سفارش برای استقراض از بانک مرکزی در بازار باز ثبت کرده کرده‌اند. این رقم که نسبت به هفته گذشته 600 میلیارد تومانی افزایش یافته است، بالاترین میزان سفارش‌های ارسالی بانک‌ها از ابتدای تیر ماه سال جاری به حساب می‌آید.

بانک مرکزی اما در پاسخ به سفارش‌های ارسالی بانک‌ها، مثل سه هفته قبل حدود 145 میلیارد تومان به آنها وام داد تا مازاد تقاضای وجوه نقد در بازار باز این هفته به بیش از 9 هزار میلیارد تومان برسد. این در حالی است که در این مدت، 145 هزار میلیارد تومان از وام‌هایی که بانک مرکزی از طریق بازار باز به بانک‌ها داده بود، سررسید شد و این مبلغ به منابع بانک مرکزی بازگشت.

وام‌دهی 33.3 همتی بانک مرکزی در بازار بین بانکی

یکی دیگر از ارقامی که در گزارش بانک مرکزی به آن اشاره شده، مربوط به وام‌دهی بانک مرکزی به بانک‌ها از طریق بازار بین بانکی است.

بر اساس این گزارش، شبکه بانکی کشور در هفته منتهی به نهم بهمن، بیش از 33.3 هزار میلیارد تومان جذب نقدینگی از بانک مرکزی و از کانال بازار شبانه داشته که این رقم حدود سه برابر هفته گذشته است. البته در همین مدت، بانک‌ها 32 هزار میلیارد تومان از این منابع قرض گرفته شده را به بانک مرکزی برگرداندند.

24 بانک در بازار باز سفارش ارسال کردند

بررسی جرئیات عملیات بازار باز در هفته دوم بهمن ماه نشان دهنده ثبات شرایط نسبت به هفته‌های گذشته است. در چهل و پنجمین حراج بازار باز در سال جاری، بانک مرکزی باز هم موضع عملیاتی توافق بازخرید را اتخاذ کرد. همچون هفته گذشته، 24 بانک و موسسه اعتباری غیربانکی نیز در این حراج شرکت کردند.

علاوه بر این، مدت توافق بازخرید که در واقع سررسید وام‌های اعطا شده توسط بانک مرکزی در این بازار به شمار می‌رود، در این هفته نیز در هفت روزه تثبیت شد و حداقل نرخ توافق بازخرید نیز در 23 درصد باقی ماند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.