کد مطلب: ۸۹۰۱۱۰

کارشناس بازارهای مالی بررسی کرد:

اثر قیمت دلار بر شرکت‌های بورسی / رشد دلار، بورس را بالا می‌برد؟

اثر قیمت دلار بر شرکت‌های بورسی / رشد دلار، بورس را بالا می‌برد؟

آریا رضائیان، کارشناس بازارهای مالی معتقد است برای پیش بینی آینده بورس، باید ببینیم شرکت‌ها بر مبنای چه متغیرهایی ارزش‌گذاری می‌شوند. به گفته او، مجموع ارزش بازار سرمایه ایران، ۹‌ هزار همت است که ۹۰‌ درصد آن بر اساس پیش‌بینی سودآوری (EPS) و قیمت به خالص ارزش دارای (P/NAV) صورت می‌گیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، در حاشیه نمایشگاه کیش‌اینوکس پنلی به همت رسانه دنیای اقتصاد برگزار شد که به بررسی وضعیت حال و آینده بازارهای موازی می‌پرداخت. در این نشست، آریا رضائیان، کارشناس بازارهای مالی بیان کرد: «مهم‌ترین متری که این متغیرها را تغییر می‌دهد نرخ ارز است. از‌ هزار همتی که شرکت‌ها در ۱۲ ماه گذشته سود ساختند، ۷۰‌ درصد متعلق به چهار صنعت پتروشیمی، پالایشی، معادن و فلزات بوده ‌است.»

کف و سقف شاخص کل بورس کجاست؟

رضاییان با اشاره به جهش‌‌‌‌‌‌های ارزی گفت: «در ۱۵ سال ‌گذشته چهار جهش ارزی داشته‌ایم و در این چهار جهش ارزی، بحران‌های سیاسی و امنیتی محرک بوده‌‌‌‌‌‌اند.» وی افزود: «برای پیش‌بینی جهش ارزی بعدی نیز باید بحران بعدی را حدس بزنیم که کار دشواری است.» این کارشناس بازارهای مالی ادامه داد: «بر مبنای نرخ فعلی دلار و  P/E FORWARD کنونی، تقریبا سطح کف و سقف شاخص‌کل یک ‌میلیون و ۸۰۰‌ هزار تا دو میلیون و ۴۰۰‌ هزار واحد است.»

نحوه اثرگذاری دلار بر بورس

رضائیان با اشاره به اثر دلار بر شرکت‌های بورسی اظهار کرد: «اگر نرخ دلار اثرگذار بر روند فعالیت شرکت‌ها از ۴۰ به ۵۰‌ هزار‌تومان افزایش یابد، به سطح تعادل جدید دو میلیون و ۳۰۰‌ هزار تا سه میلیون واحد می‌رسیم؛ بنابراین مشاهده می‌شود که رشد ۲۵‌ درصدی نرخ ارز موثر بر شرکت‌ها، رشد ۳۵‌ درصدی در بازار را رقم خواهد زد.»

وی افزود: «مساله بعدی بحث الزامی‌‌‌‌‌‌شدن تجدید ارزیابی‌‌‌‌‌‌ها شرکت‌هاست که تحول شگرفی در شرکت‌ها ایجاد خواهد کرد.»

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.