خبر مهم:

کد مطلب: ۹۰۹۵۰۰

همه چیز درباره اعتصاب طلافروشان مشهد؛ از اعتراض تا پلمپ

همه چیز درباره اعتصاب طلافروشان مشهد؛ از اعتراض تا پلمپ

جمیع اصناف طلا و جواهر در مشهد اعلام کردند که نمی‌توانند وارد این سامانه شوند. بعد از اعتصاب و عدم باز کردن مغازه توسط فرمانداری پلمپ شدند.

به گزارش تجارت‌نیوز، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان طلا و جواهر مشهد گفت: به فروشندگان واحدهای طلا و جواهر این اطمینان را می‌دهم که در صورت بازگشایی مغازه خود، مشکلشان را پیگیری کرده و معضل را برطرف کنیم.

بر اساس تبصره4 ماده۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ثبت معاملات انواع طلا اعم از آب‌شده، شمش، مسکوکات و مصنوعات در سامانه جامع تجارت، الزامی در نظر گرفته شد؛ این موضوع درحالی‌که از سال1401 مطرح بود، اما از نیمه دوم سال گذشته جدی‌تر و از اواخر آذرماه به‌صورت رسمی اعلام شد. همچنین تأکید شد که از ابتدای دی‌ماه، تخلف از ضوابط مذکور، موجب محکومیت به ضبط کالا و پرداخت جریمه برابر ارزش کالا خواهد شد. با‌این‌حال با توجه به برخی ابهامات این قانون، ثبت اطلاعات و سرمایه در سامانه جامع تجارت تا سه ماه به تعویق افتاد که براین‌اساس‌، اجرای این قانون از تاریخ 7‌فروردین‌ماه امسال الزامی شد.

یوسف تقی‌زادگان درباره علت تعطیلی مغازه‌های طلا و جواهر مشهد عنوان کرد: قانون سامانه جامع تجارت، چهارشنبه هفته گذشته به ما ابلاغ شد که از طریق کانال اتحادیه به همکاران نیز اطلاع‌رسانی کردیم و روز چهارشنبه و پنجشنبه نیز خوشبختانه هیچ مسئله‌ای به وجود نیامد. روز شنبه، 15‌اردیبهشت در بیشتر گروه‌ها این زمزمه به وجود آمد که واحدهای صنفی برای روز یکشنبه به‌صورت یکپارچه تعطیل کنند و اعتراض خود را نسبت به اعلام سرمایه‌هایشان نشان دهند.

وی افزود: جمیع اصناف طلا و جواهر در مشهد اعلام کردند که نمی‌توانند وارد این سامانه شوند تا موجودی طلای خود را اعلام کنند. این موضوع به گوش ما رسید و روز گذشته جلسه‌ای در اتاق اصناف با حضور هیئت‌مدیره اتاق اصناف و فرمانداری مشهد برگزار کردیم که خوشبختانه به تفاهم خوبی نیز رسیدیم.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان طلا و جواهر مشهد ادامه داد: اخبار این جلسه را به اطلاع تمامی اصناف رساندیم تا روز یکشنبه، 16اردیبهشت، همه مغازه‌های خود را بازکنند. به آنان وعده دادیم که اگر مغازه خود را در روز یکشنبه باز کنند، کسی به سراغشان نیاید تا موجودی طلای خود را اعلام کنند.

تقی‌زادگان گفت: ما از طریق تهران و دیوان عدالت اداری و مجلس وکیل گرفتیم و پیگیری کردیم که تا اطلاع ثانوی هیچ اقدامی برای جمع‌آوری موجودی طلای اصناف صورت نگیرد؛ فقط واحدهای صنفی باز باشند و به‌هیچ‌عنوان صنف خود را تعطیل نکنند.

وی تصریح کرد: اما امروز متأسفانه تعداد زیادی از مغازه‌ها نسبت به تعطیلی مغازه خود اقدام کردند که فرمانداری مشهد به اتفاق اکیپ بازرسی و تعزیرات ورود کرده و نسبت به پلمب مغازه‌های تعطیل اقدام کرد.

وی اضافه کرد: مجدد‌ پادرمیانی کرده و تقاضا کردیم تا فروشندگان مغازه‌های خود را باز کنند. برخی مغازه‌ها مجدد باز شدند، اما در عصر یکشنبه تعداد دیگری از فروشندگان، مغازه‌های خود را تعطیل کردند که امیدوارم با پیامی که در کانال اتحادیه قرار داده‌ایم، روز دوشنبه نسبت به بازگشایی مغازه خود اقدام کنند.

تقی‌زادگان گفت: من به‌عنوان رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر چیز بدی برای صنف خودم نمی‌خواهم. از‌همین‌رو از آنان تقاضا دارم که نسبت به بازگشایی صنف خود اقدام کنند.

وی افزود: من در رابطه با همین موضوع نیز اعتراض دارم و نمی‌توانم موجودی طلای خود را اعلام کنم، اما با بستن مغازه مشکلی حل نمی‌شود و اعتراض نسبت به این مشکل راه‌حل قانونی دارد. فروشندگان نسبت به بازگشایی مغازه خود اقدام کنند تا قول‌هایی را که از مسئولان گرفته‌ایم، بتوانیم اجرایی کنیم.

تقی‌زادگان گفت: سلسه‌مراتب پیگیری این اتفاق کمی زمان می‌برد و این‌گونه نیست که یک‌شبه به نتیجه برسد. بارها تأکید کرده‌ام که اگر کسی فروشنده‌ای را مجبور کرد تا به سامانه جامع تجارت ورود کند، مغازه خود را تعطیل کند و موضوع را با اتحادیه در میان بگذارد؛ اما قول می‌دهم که کسی هیچ‌کدام از اصناف را مجبور به اعلام موجود‌ی‌اش نخواهد کرد. امیدوارم فردا واحدهایی که پلمب شده‌اند، تعهد بدهند تا بتوانیم پادر‌میانی کنیم که مشمول جریمه نشوند.

منبع : شهرآرانیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.