کد مطلب: ۹۰۸۴۰۸

۱۸هزار تومان؛ نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای

۱۸هزار تومان؛ نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای

مدیر اجرایی سندیکای چای کارخانجات شمال گفت: امسال خرید تضمینی چای نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته و هر کیلوگرم برگ سبز درجه یک ۱۸هزار تومان و درجه دو ۱۵هزار تومان تعیین شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، محمدصادق حسنی، مدیر اجرایی سندیکای چای کارخانجات شمال درباره خرید تضمینی چای گفت: امسال خرید تضمینی چای نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته و هر کیلو گرم برگ سبز درجه یک ۱۸ هزار تومان و درجه دو ۱۵ هزار تومان از سوی شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی تعیین قیمت شده است.

نرخ خرید تضمینی چای

وی با اشاره به تغییر ذائقه مردم و افزایش مصرف قهوه در کشور، عنوان کرد: سال‌های قبل نیاز بازار چای حدود ۸۵ هزار تن بود که با جایگزین شدن قهوه، امروز نیاز بازار چای حدود ۷۰ هزار تن است. از این میزان حدود ۳۰ هزار تن در داخل تولید و باقی وارد می‌شود. همچنین هر چه صادرات چای ایرانی بیشتر باشد به همان نسبت به حجم واردات افزوده می‌شود.

صادرات با یک دلار، واردات با ۶ دلار

وی درباره چرایی صادرات چای در حالی که بازار داخل تأمین نیست، گفت: صادرات و واردات در دست تولیدکننده نیست و تجار مدیریت واردات و صادرات چای را در اختیار دارند که چای ایرانی با یک دلار صادر و چای خارجی با ۶ دلار وارد می‌شود.

حجم واردات قهوه

حسنی با اشاره به میزان واردات چای گفت: سال ۱۴۰۱ حدود ۱۱۱ هزار تن چای وارد کشور شد که بیش از نیاز بازار ایران بود. این عدد سال گذشته به ۳۸ هزار تن تقلیل یافت. مدیر اجرایی سندیکای چای کارخانجات شمال درباره میزان واردات قهوه هم بیان کرد: همچنین میزان واردات قهوه سال ۱۳۹۷، ۱۰ هزار و ۶۷۰ تن بود که در سال ۱۳۹۸ به ۱۷ هزار و ۷۲۵ تن رسید. میزان واردات قهوه در سال ۱۳۹۹، ۱۸ هزار و ۴۸۳ تن بود و این عدد با افزایش نسبتاً چشمگیر در سال ۱۴۰۰ به ۳۰ هزار و ۱۸۷ تن رسید. قهوه وارداتی سال ۱۴۰۱ نیز ۳۵ هزار و ۷۳۳ تن بود که با جهش واردات این عدد در سال ۱۴۰۲، ۵۲ هزار و ۷۱۶ تن ثبت شد.

۶ تا ۸ هزار هکتار باغات رها شده چای

حسنی با بیان اینکه قهوه با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی وارد می‌شود، اظهار کرد: ارز نیمایی برای واردات قهوه پرداخت می‌شود اما تسهیلات برای نوسازی باغات و تجهیز کارخانجات هزینه نمی‌شود. اگر این سرمایه گذاری در حوزه به زراعی باشد شاهد افزایش تولید در واحد سطح و ارتقا کیفیت چای کشور خواهیم بود.

مدیر اجرایی سندیکای چای کارخانجات شمال با گلایه گفت: سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان ردیف بودجه برای به زراعی باغات و به سازی کارخانجات اختصاص یافت که تا امروز ریالی پرداخت نشده است. بین ۶ تا ۸ هزار هکتار باغ رها شده در شمال کشور وجود دارد که اگر فقط تفاوت قیمت دلار تالار اول و دوم به به‌زراعی این باغات اختصاص یابد تولید چای کشور از ۳۰ هزار تن در سال به بیش از ۴۰ هزار تن می‌رسد.

وی درباره آمار تولید امسال عنوان کرد: اگر شرایط آب و هوایی خوب باشد تولید از ۳۰ هزار تن می‌گذرد. چای تنها محصولی است که پس از برداشت نیاز به باران دارد اگر بارش باشد میزان کشت افزایشی خواهد بود؛ البته برداشت امسال چای با توجه به سرما زمستان و گرما زود هنگام بهار حدود ۱۰ روز عقب افتاده است.

افزایش قدرت رقابت

حسنی درباره افزایش ۱۰ درصدی مالیات ارزش افزوده هم گفت: خوشبختانه سال ۱۳۹۵ چای معاف از مالیات ارزش افزوده شد اگر امسال این مالیات برای چای خارجی اعمال شود قدرت رقابت را برای چای داخلی افزایش می‌دهد.

منبع : مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.