کد مطلب: ۹۰۷۳۵۱

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

تداوم کاهش نرخ تورم سالانه و نقطه به نقطه در فروردین ماه/ تورم ماهانه افزایش یافت

تداوم کاهش نرخ تورم سالانه و نقطه به نقطه در فروردین ماه/ تورم ماهانه افزایش یافت

طبق داده‌های مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه به کمترین میزان خود در 21 ماه اخیر رسیده و رقم 38.8 درصد را ثبت کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از آنکه داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در روز یکشنبه، دوم اردیبهشت‌ماه، آمار نرخ تورم فروردین‌ماه 1403 را اعلام کرد، روز گذشته مرکز آمار نیز با انتشار گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده، بر آمارهای منظور صحه گذاشت. همان‌طور که رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده بود، نرخ‌های تورم سالانه و نقطه به نقطه در نخستین ماه 1403 به روند نزولی خود ادامه داده‌اند. با وجود این، او در حالی در اظهارات خود به آمار نرخ تورم ماهانه اشاره نکرد که طبق گزارش رسمی مرکز آمار، این نرخ برای دومین ماه متوالی صعودی شده است.

تورم فروردین 1403

نرخ تورم سالانه به 38.8 درصد رسید

بر اساس داده‌های منتشرشده از سوی متولی اصلی انتشار آمار نرخ تورم، شاخص قیمت مصرف‌کننده در پایان سال 1403 به 236.3 واحد رسیده است. به این ترتیب، نرخ تورم سالانه در فروردین‌ماه عدد 38.8 درصد را ثبت کرده که این رقم در مقایسه با اسفند 1402 کاهشی 1.9 واحد درصدی پیدا کرده است. به علاوه، مقایسه نرخ تورم سالانه فروردین‌ماه امسال با فروردین‌ماه سال گذشته، از کاهش 8.8 واحد درصدی این متغیر حکایت دارد.

افزون بر این، بررسی‌ها نشان می‌دهند با تداوم روند نزولی نرخ تورم 12ماهه، این نرخ در پایان فروردین‌ماه به کمترین میزان خود از تیرماه 1401 به این سو رسیده است.

تورم نقطه به نقطه چقدر شد؟

با استناد به آمار و ارقام گزارش جدید مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه به نقطه نیز همچون نرخ تورم 12ماهه به روند کاهشی خود ادامه داده است. بر این اساس، نرخ تورم نقطه به نقطه که قیمت یک سبد یکسان از کالاها و خدمات در یک نقطه زمانی را نسبت به قیمت همان سبد در نقطه زمانی متناظر در سال گذشته مقایسه می‌کند، در فروردین‌ماه سال جاری به 30.9 درصد کاهش پیدا کرده که این رقم حداقل در دو سال گذشته بی‌سابقه بوده است. ثبت این رقم بدین معناست که خانوارهای کشور در فروردین‌ماه امسال، برای خرید یک سبد یکسان از کالاها و خدمات، به‌ طور میانگین 30.9 درصد بیشتر از فروردین‌ماه سال گذشته هزینه کرده‌اند.

بررسی تغییرات نرخ تورم نقطه به نقطه نیز حاکی از آن است که این نرخ نه‌تنها در مقایسه با اسفند‌ سال گذشته 1.4 واحد درصد افت کرده، بلکه در مقایسه با اسفند سال قبل هم 14.6 واحد درصد کاهش یافته است.

تورم ماهانه صعودی شد

با وجود افت نرخ‌های تورم نقطه به نقطه و سالانه، داده‌های بانک مرکزی از ادامه رشد نرخ تورم ماهانه برای دومین ماه متوالی خبر می‌دهند. بر اساس آمارها، سطح عمومی قیمت‌ها در فروردین سال جاری 2.6 درصد رشد کرده است. این در حالی است که نرخ تورم ماهانه در اسفند 1402 معادل دو درصد و در فروردین‌ماه آن سال، برابر با 3.7 درصد ثبت شده بود.

برای مطالعه بیشتر، صفحه اقتصاد کلان در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.