کد مطلب: ۹۰۸۰۰۶

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

مقصر اصلی سیل دبی؛ بارورسازی ابرها یا تغییرات آب و هوایی؟

مقصر اصلی سیل دبی؛ بارورسازی ابرها یا تغییرات آب و هوایی؟

بارش بی‌سابقه در دبی و عمان سوالاتی در مورد نقش بارورسازی ابرها و تغییرات آب و هوایی در این رویداد فاجعه‌بار ایجاد کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، در حالی که برخی معتقدند بارورسازی ابرها در سیل نقش داشته است، برخی دیگر عقیده دارند این پدیده ناشی از تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره زمین است.

امارات متحده عربی در 16 آوریل شدیدترین بارندگی خود را در 75 سال گذشته تجربه کرد. سیل به دنبال این بارش‌ها 21 کشته در امارات و عمان برجای گذاشت.

در ابتدا تصور می‌شد بارش شدید نتیجه بارورسازی ابرها باشد، روشی برای تحریک بارش با تزریق ذرات ریز به ابرها. با این حال، تحقیقات بیشتر نشان داد این بارش‌ها به دلیل ابرهای بزرگی بوده که هدف آزمایش‌های بارورسازی ابرها نبوده‌اند.

به نقل از theconversation، ریچارد واشنگتن، استاد علوم آب و هوایی دانشگاه آکسفورد، درباره تبعات بارورسازی ابرها بر بارش تردید دارد. او می‌گوید هیچ دو ابری یکسان نیستند و مقایسه نتایج بارورسازی ابرها دشوار است.

با این حال، ریچارد واشنگتن اذعان می‌کند که بارورسازی ابرها در برخی موارد می‌تواند نرخ بارندگی را افزایش دهد.

امارات سال‌هاست برنامه تحقیقاتی علم افزایش باران را برای بارورسازی ابرها اجرا می‌کند. این برنامه شامل شلیک ذرات نمک سدیم و پتاسیم از هواپیما به ابرهای کومولی‌شکل گرم است.

ریچارد واشنگتن معتقد است آزمایش جوی مرتبط‌تر، تغییرات آب و هوایی ناشی از فعالیت‌های انسانی است.

نکته جالب اینکه انسان‌ها به‌سختی می‌توانند با این واقعیت کنار بیایند که 2400 گیگا تن کربن (مجموع انتشارات ما از دوران پیش از صنعتی شدن) ممکن است تغییراتی در آب و هوا ایجاد کند، این عوامل باعث می‌شود 18 ماه باران در یک روز ببارد.

گرم شدن کره زمین منجر به سیل می‌شود؟

ریچارد واشنگتن می‌گوید: «گرم شدن کره زمین باعث می‌شود جو رطوبت بیشتری را در خود نگه دارد که می‌تواند به صورت بارش شدید باران آزاد شود.»

آخرین ارزیابی هیات بین دولتی تغییرات آب و هوایی (IPCC) روند بارندگی آینده را برای منطقه پیش‌بینی نکرده است، اما گفته است انتظار می‌رود گرمایش جهانی چنین بارندگی‌های شدیدی را مکرر و شدیدتر کند.

گرم شدن کره زمین همچنین می‌تواند منجر به افزایش رویدادهای آب و هوایی شدید مانند سیل شود.

آنچه احتمالاً با افزایش دما در این قسمت از جهان باعث مرگ افراد بیشتری می‌شود، آب نیست، گرماست.

در طول تکامل انسان، دمای حباب مرطوب به‌ندرت از 35 درجه سانتی‌گراد فراتر رفته است. در این آستانه هوا به قدری گرم و مرطوب است که نمی‌توانید با تعریق دمای خود را به حد کافی کاهش دهید. شما بیش از حد گرم می‌شوید و بدون کمک فوری پزشکی می‌میرید.

تام متیوز و کالین ریموند، دانشمندانی که در مورد تاثیر تغییرات آب و هوایی بر بدن انسان مطالعه می‌کنند، هشدار می‌دهند که گرم شدن کره زمین می‌تواند منجر به مرگ‌ومیر ناشی از گرما شود.

آنها می‌گویند فرکانس دمای حباب مرطوب در سراسر جهان بیش از دو برابر شده است.

در برخی از گرم‌ترین و مرطوب‌ترین مکان‌های روی زمین، مانند ساحل امارات، دمای حباب‌های مرطوب از 35 درجه سانتی‌گراد گذشته است.

متیوز و ریموند می‌گویند فیزیولوژی انسان برای این شرایط گرم و مرطوب مناسب نیست و می‌تواند منجر به مرگ افراد شود.

پیتر ایروین، مدرس علوم زمین، پیشنهاد می‌کند برای مقابله با تغییرات آب و هوایی، ذرات میکروسکوپی به اتمسفر فوقانی پمپاژ شود تا نور خورشید را منعکس کند.

او اذعان می‌کند این روش خطرناک است، اما استدلال می‌کند که عوارض جانبی آن در مقایسه با تاثیرات تغییرات آب و هوایی کمرنگ است.

بارش شدید باران در دبی و عمان نشان‌دهنده خطرات فزاینده تغییرات آب و هوایی است.

دانشمندان در حال بررسی راه‌هایی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی از جمله کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند..

راه‌حل ساده‌تر و پایدارتر برای مقابله با تغییرات آب و هوایی، کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و گذار به منابع انرژی تجدیدپذیر است.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.