کد مطلب: ۹۰۷۶۱۶

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

آسیا در سال ۲۰۲۳ بیشترین آسیب را از تغییرات اقلیمی دیده است؟

آسیا در سال 2023 بیشترین آسیب را از تغییرات اقلیمی دیده است؟

گزارش سازمان ملل متحد نشان می‌دهد دمای جهانی و آسیا رو به افزایش است و یخچال‌ها در حال ذوب شدن هستند. آیا موارد نامبرده نشانه‌ تغییرات اقلیمی است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، سازمان ملل روز سه‌شنبه 23 آوریل اعلام کرد آسیا در سال ۲۰۲۳ شاهد بیشترین بلایای مرتبط با آب‌وهوا از جمله سیل، توفان و خشکسالی بوده است. این بلایا که ناشی از گرم شدن سریع کره زمین و تغییرات آب و هوایی است، جان هزاران نفر را گرفته و میلیون‌ها نفر را آواره کرده و خسارات اقتصادی هنگفتی به بار آورده است.

دمای جهانی در سال گذشته به بالاترین حد خود رسید و سازمان ملل متحد اعلام کرد آسیا با سرعتی بی‌سابقه در حال گرم شدن است.

سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرده تاثیر امواج گرما در آسیا شدیدتر می‌شود و ذوب شدن یخچال‌ها امنیت آبی آینده منطقه را تهدید می‌کند.

سازمان جهانی هواشناسی در ادامه توضیح داده است: «آسیا سریع‌تر از میانگین جهانی گرم می‌شود و دما در سال گذشته نزدیک به دو درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین سال‌های 1961 تا 1990 است.»

سلست سائولو، رئیس سازمان جهانی هواشناسی (WMO)، در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «نتیجه‌گیری گزارش نگران‌کننده است. بسیاری از کشورهای منطقه در سال 2023 گرم‌ترین سال ثبت‌شده خود را همراه با شرایط سخت آب‌وهوایی، از خشکسالی و موج گرما گرفته تا سیل و توفان، تجربه کردند.»

تاثیرات گوناگون تغییرات اقلیمی

تغییرات اقلیمی شدت چنین رویدادهایی را دوچندان کرد و بر جوامع، اقتصادها و مهم‌تر از همه زندگی انسان‌ها و محیطی که در آن زندگی می‌کنیم تاثیر گذاشت.

گزارش وضعیت آب‌وهوا آسیا در سال 2023 بر سرعت شتاب شاخص‌های کلیدی تغییرات اقلیمی از جمله افزایش دما، ذوب شدن یخچال‌های طبیعی و افزایش سطح دریا تاکید کرد.

این شاخص‌ها پیامدهای جدی برای جوامع، اقتصادها و اکوسیستم‌های منطقه خواهند داشت.

سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرد آسیا از نظر آب‌وهوا و مخاطرات مرتبط با آب در سال 2023 بیشترین بلایا را در جهان داشت.

گرمای بی‌سابقه در جهان

میانگین سالانه دمای نزدیک به سطح آسیا در سال 2023 با 0.91 درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین سال‌های 1991-2020 و 1.87 درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین سال‌های 1961-1990، دومین رکورد بالا را ثبت کرد.

به نقل از zawya، میانگین دمای بسیار بالایی از سیبری غربی تا آسیای مرکزی و از شرق چین تا ژاپن ثبت شده است. ژاپن گرم‌ترین تابستان را در تاریخ خود سپری کرده است.

وضعیت بارش‌ها در هیمالیا و در رشته کوه هندوکش پاکستان و افغانستان کمتر از حد نرمال بود.

در همین حال، جنوب غربی چین با سطح بارندگی کمتر از حد نرمال تقریباً در هر ماه از سال، از خشکسالی رنج می‌برد.

منطقه مرتفع کوهستان آسیا، به مرکزیت فلات تبت، دارای بیشترین حجم یخ خارج از مناطق قطبی است.

سازمان جهانی هواشناسی WMO می‌گوید: «در طول چند دهه گذشته، بیشتر این یخچال‌های طبیعی در حال پس‌روی بوده‌اند و با سرعت فزاینده‌ای، 20 یخچال از 22 یخچال زیر نظر گرفته‌شده در منطقه سال گذشته کاهش حجم را نشان دادند.»

در این گزارش آمده که دمای سطح دریا در سال 2023 در شمال غربی اقیانوس آرام بالاترین رکورد را ثبت کرده است.

اقدام فوری برای مقابله با خطرات آب‌وهوایی

سال گذشته، 79 فاجعه آب‌وهوایی مرتبط با آب در آسیا گزارش شد. از این تعداد، بیش از 80 درصد سیل و توفان بوده که بیش از دو هزار نفر کشته شده و 9 میلیون نفر مستقیماً تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

سازمان جهانی هواشناسی WMOبا اشاره به ادامه سطح بالای آسیب‌پذیری آسیا در برابر رویدادهای مخاطره آمیز می‌گوید: «سیل‌ها با اختلاف قابل توجهی علت اصلی مرگ در حوادث گزارش‌شده در سال 2023 بودند.»

هنگ‌کنگ در 7 سپتامبر 158.1 میلی‌متر بارندگی در یک ساعت ثبت کرد که بالاترین میزان بارندگی از زمان شروع رکورد در سال 1884 در نتیجه یک توفان بود.

سازمان جهانی هواشناسی WMO اعلام کرده است مقاماتی که روی کاهش خطرات بلایا کار می‌کنند برای بهبود اطلاعات مناسب، نیاز فوری به خدمات ملی آب‌وهوا در سراسر منطقه دارند.

کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و انطباق با تبعات تغییرات اقلیمی صرفاً یک گزینه نیست، بلکه یک ضرورت اساسی است.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.