کد مطلب: ۸۸۱۸۰۷

ایران و عربستان در پروژه های زیست محیطی مشارکت می‌کنند

ایران و عربستان در پروژه های زیست محیطی مشارکت می‌کنند

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به پروژه های زیست محیطی گفت: ما در زمینه دریای خلیج‌فارس تمایل داریم کنوانسیون‌های رامپی و کویت در کنار هم قرار گیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علی سلاجقه معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با وزیر عربستان در حاشیه «نهمین نشست وزرای محیط زیست جهان اسلام» صورت گرفت، ضمن محکوم کردن جنایات اسرائیل در بیمارستان المعمدانی غزه اظهار کرد: ما با وجود تحریم‌های ظالمانه‌ای که برخی کشورها به ما تحمیل کردند، شاهد رشد فناوری‌های علمی و پروژه های زیست محیطی مناسبی در کشور هستیم به نحوی‌که آوازه این فناوری‌ها به کشورهای دیگر نیز رسیده است.

وی افزود: فناوری‌های نوین موجب شده که ما بتوانیم شاخص‌های مختلف محیط زیستی را در کشور به بهترین نحو ارتقا دهیم در این راستا بیش از ۲۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان توسط جوان‌های مملکت در زمینه‌های مختلف ایجاد شده و ظرفیت مناسبی برای توسعه روابط فی‌مابین است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: ما در زمینه‌های مختلف برنامه های زیست محیطی می‌توانیم با هم مشارکت داشته باشیم به ویژه آنچه که ماحصل تغییرات اقلیمی است خیلی می‌تواند ما را به یکدیگر نزدیک‌تر کند.

وی افزود: ما در یک بازه زمانی یک‌ساله دو نشست منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه مسائل محیط زیستی به‌ویژه گردوغبار برگزار کردیم. از این نشست‌ها استقبال خوبی از سوی کشورهای منطقه و مجامع بین‌المللی به عمل آمد. بسیاری از کشورها در این اجلاس بین‌المللی شرکت کردند و بیانیه بسیار خوبی نیز صادر شد. نقش اصلی در اجرایی‌شدن مصوبات این اجلاس‌ها را ارتباط با کشورهای همسایه می‌تواند داشته باشد.

مشارکت در حل مشکلات منطقه

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: از جمله مصوبات این بیانیه می‌توان به ایجاد سازمان منطقه‌ای محیط‌زیست، صندوق منطقه‌ای محیط‌زیست و کنوانسیون مقابله با توفان‌های گردوغبار در سازمان ملل اشاره کرد که به همکاری شما نیاز دارد. با توجه به تجارب ارزنده‌ای که در دو کشور وجود دارد همچنین دانشگاه‌ها و دانشکده‌های قدیمی و متعدد، استادان و اندیشمندان بزرگی در این زمینه داریم و می‌توانیم با مشارکت هم نسبت به حل این مشکل منطقه‌ای اقدام کنیم.

وی افزود: ما در زمینه دریای خلیج‌فارس تمایل داریم کنوانسیون رامپی و کنوانسیون کویت در کنار هم قرار گیرد و همین‌جا درخواست دارم که با تلاش‌های یکدیگر این کنوانسیون را فعال کنیم. دریای خلیج‌فارس به دلیل عبور کشتی‌های نفتکش فراوان و لوله‌های انتقال مایعات شدیداً دستخوش آلودگی قرار گرفته است. ایستگاه‌های اصلی و حساس این منطقه اعم از آبزیان و منابع آبی تحت‌تأثیر این آلودگی‌ها قرار گرفته‌اند.

سلاجقه تصریح کرد: خوشبختانه ما با توجه به شرایط اقلیمی تجارب بسیار ارزنده‌ای داریم که مطمئناً در کشور شما نیز وجود دارد؛ در این زمینه‌ها نیز با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار هم قرار گیریم و از در همین‌جا پیشنهاد شما در زمینه ایجاد کارگروه می‌پذیرم.

وی در پایان تأکید کرد: مسائل محیط زیستی شدت بسیار فزاینده‌ای گرفته است و می‌طلبد که این گفت‌وگوها در زمینه محیط‌زیست هرچه زودتر معضلات منطقه را رفع کند.

در «نهمین نشست وزرای محیط زیست کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی» وزرا و مقامات عالی‌رتبه محیط زیستی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، ضمن محکومیت شدید اقدامت جنایت‌بار اسرائیل علیه مردم نوار غزه هرگونه عدم دسترسی مردم مظلوم غزه به بهداشت، محیط زیست سالم و عدم دسترسی به منابع آب سالم را محکوم کرده و از نهادهای مسئول و مجامع بین‌المللی خواستند که به تکالیف خود عمل بکنند.

دیگر موضوع مورد توافق در این نشست که در بندهای مختلف اعلامیه‌ای که صادر شد به چشم می‌خورد، استقبال کشورها نسبت به همکاری در قالب مؤسسه ICESCO(مؤسسه فرهنگی آموزشی و علمی جهان اسلام) و سازمان همکاری اسلامی، در جهت جلوگیری از تغییرات اقلیمی و آثار مخرب مختلفی ازجمله توفان‌های ماسه و گرد و غبار و دیگر مسائل محیط زیستی بود که کشورهای عضو موافقت خود را با این موضوع اعلام کردند و بنابر این شد که دولت‌ها در قالب اسناد ضمیمه‌ای که در جلسات کارشناسی پیشنهاد شده، با یکدیگر همکاری داشته باشند تا به نتایج خوبی برسند و محیط زیست منطقه را به ویژه در بین کشورهای جهان اسلام ارتقا دهند و آسیب‌های محیط زیستی را در کشورهای عضو همکاری‌های اسلامی کمتر کنند.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.