کد مطلب: ۹۰۶۹۴۲

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

افزایش بیش از ۲ برابری زنان در نیروی کار عربستان/ تنها ۴۰ درصد از زنان سعودی پس از وقفه به کار بازمی‌گردند

افزایش بیش از 2 برابری زنان در نیروی کار عربستان/ تنها 40 درصد از زنان سعودی پس از وقفه به کار بازمی‌گردند

نیروی کار زنان سعودی طی سال‌های 2017 تا 2023 بیش از دو برابر شده و به 36 درصد رسیده است. انگیزه کلیدی زنان برای بازگشت به کار در عربستان سعودی، استقلال مالی است.

به گزارش تجارت‌نیوز، به نقل از اکونومی‌میدل‌ایست، بازگشت زنان به کار پس از وقفه شغلی، چشم‌انداز ناخوشایندی در عربستان سعودی دارد، جایی که تنها 40 درصد احتمال دارد پس از وقفه به کار بازگردند. زنان در عربستان با چالش‌ها و انتظارات اجتماعی منحصربه‌فردی در مورد شغل خود مواجه می‌شوند که دیدگاه‌های آنها را درباره مشارکت در نیروی کار شکل می‌دهد. گزارش اخیر با عنوان «پیمایش مسیر بازگشت: زنان بازگشتی در عربستان سعودی» از پرایس‌واترهاوس‌کوپرز خاورمیانه، موانعی را که پیش پای زنان حرفه‌ای قرار دارد روشن می‌کند و راه‌حل‌هایی بالقوه برای تسهیل پیوستن دوباره‌ی آنها به نیروی کار ارائه می‌دهد.

چالش‌های پیش روی زنان بازگشت‌کننده

پرایس‌واترهاوس‌کوپرز در گزارش خود بیش از 1200 زن را در کشورهایی مانند امارات، عربستان سعودی، قطر، مصر، بحرین، اردن، کویت، لبنان و عمان تحت بررسی قرار داد. یکی از چالش‌های اصلی، مسائل مرتبط با شکاف‌های شغلی است، به طوری که 52 درصد از زنان سعودی گزارش دادند به دلیل این شکاف‌ها رزومه‌شان رد شده است. در حالی که بسیاری از زنان سعودی می‌خواهند پس از وقفه به سر کار بازگردند، 60 درصد معتقدند وقفه بر شغل‌شان تاثیر منفی می‌گذارد.

علاوه بر این، هنجارهای اجتماعی اغلب منجر می‌شود مادر بودن آنها ردیابی شود و این فرصت‌های پیشرفت شغلی‌شان را محدود می‌کند. 83 درصد زنان از برنامه‌های بازگشتی بهره می‌برند که مسیری را برای ورود مجدد به بازار کار ارائه می‌دهد. این برنامه‌ها شامل آموزش و حمایتی است که برای ادغام مجدد آنها ضروری به نظر می‌رسد.

مشوق‌های کلیدی برای زنان سعودی

استقلال مالی یک انگیزه کلیدی برای بازگشت زنان عربستانی به کار است و 42 درصد آن را انگیزه اصلی می‌دانند. علاوه بر این، میل به کمک به جامعه و به دست آوردن رضایت شخصی نیز از دلایل برای بازگشت به کار است.

ریاض النجار (Riyadh Al Najjar)، رئیس هیات‌مدیره پرایس‌واترهاوس‌کوپرز خاورمیانه گفت: «نیروی کار زن عربستان سعودی طی سال‌های 2017 تا 2023 بیش از دو برابر شده و به 36 درصد رسیده است؛ حفظ این مسیر برای تحقق اهداف برنامه تحول ملی ضروری است.»

شایان ذکر است، 67 درصد از زنانی که در عربستان سعودی وقفه‌های شغلی داشتند، دارای شغل‌هایی با تجربه بالا، مدیریت ارشد و سطح C بودند. آن زنان مسئولیت‌های مراقبتی را دلیل اصلی وقفه شغلی عنوان کردند. برخلاف سایر مناطق، زنان عربستانی سلامت روانی و جسمی را به عنوان دلایل اصلی وقفه شغلی در اولویت قرار دادند.

راه‌حل چیست؟

النجار راه‌حل‌های متعددی برای مقابله با موانعی که زنان هنگام ورود مجدد به نیروی کار سعودی با آن مواجه می‌شوند، ارائه می‌دهد. کارفرمایان باید شیوه‌های محیط کار فراگیر را اتخاذ کنند. این شامل مدل‌های کاری جایگزین است که به زنان کمک می‌کند دوباره به نیروی کار عربستان بپیوندند. از این رو، زنان ذخایری از استعدادهای دست‌نخورده هستند که می‌تواند تا حد زیادی به تلاش‌های متنوع‌سازی اقتصادی عربستان سعودی و رشد اجتماعی-اقتصادی کمک کند. نورما تاکی (Norma Taki)، از مدیران پرایس‌واترهاوس‌کوپرز، افزود: «تجارت‌های سعودی باید فرهنگی ایجاد کنند که در آن زنان احساس امنیت کنند تا در مواقع ضروری استراحت کنند.»

این گزارش نشان می‌دهد مدل‌های کاری جایگزین و مزایای بهتر مراقبت از کودک به طرز چشمگیری بازگشت زنان به نیروی کار را تسهیل می‌کند. تاکی در آخر گفت: «در واقع، یافته‌های ما نشان می‌دهد بازگشت زنان به نیروی کار پس از وقفه شغلی می‌تواند 385 میلیارد دلار به منطقه MENA کمک کند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.