کد مطلب: ۹۰۶۹۱۳

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

خط فقر چیست؟/ بررسی فقر و نابرابری از شاخص‌های توسعه بانک جهانی

خط فقر چیست؟/ بررسی فقر و نابرابری از شاخص‌های توسعه بانک جهانی

نحوه تعریف و اندازه‌گیری فقر در سراسر جهان متفاوت است. خط فقر ملی برای یک کشور معمولاً یک آستانه پولی است که کمتر از آن حداقل نیازهای اولیه یک فرد با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور برآورده نمی‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، خطوط فقر نه‌تنها در کشورها بسیار متفاوت است بلکه اغلب با توسعه کشورها بازنگری می‌شود؛ کشورهای ثروتمندتر معمولاً خط فقر بالاتری نسبت به کشورهای فقیرتر دارند. دولت‌ها پیگیری می‌کنند که چند نفر با کمتر از خط فقر ملی زندگی می‌کنند تا بتوانند پیشرفت توسعه خود را زیر نظر بگیرند.

برای جمع‌آوری و مقایسه نرخ‌های فقر در بین کشورها، از آستانه‌های فقری استفاده می‌شود که استانداردهای واقعی زندگی یکسان در هر کشور را نشان می‌دهد.

خطوط فقر در کشورهای مختلف

خط فقر 2.15 دلار در روز که نشان‌دهنده ارزش خطوط فقر ملی در برخی از فقیرترین کشورهاست، اغلب به عنوان خط فقر شدید شناخته می‌شود. بانک جهانی همچنین برای کشورهای با درآمد متوسط رو به پایین، خط فقر معمولی 3.65 دلار در روز و برای کشورهای با درآمد متوسط رو به بالا، خط فقر 6.85 دلار در روز را در نظر گرفته است.

خط فقر بین‌المللی 2.15 دلار در روز، برای پیگیری پیشرفت کشورهاست به منظور دستیابی به هدف بانک جهانی؛ که نسبت افراد با فقر شدید به کمتر از سه درصد تا سال 2030 کاهش پیدا کند.

نابرابری و رفاه مشترک

بانک جهانی برای نظارت بر پیشرفت کشورها برای افزایش رفاه مشترک، رشد مصرف یا درآمد، 40 درصد فقیرترین جمعیت هر کشور را بررسی می‌کند. پیشرفت با تفاوت بین رشد مصرف یا درآمد 40 درصد پایین جامعه و رشد مصرف یا درآمد میانگین کل جمعیت اندازه‌گیری می‌شود.

خط فقر ملی

نرخ فقر در خط فقر ملی به یک کشور خاص بستگی دارد. یک کشور ممکن است یک خط فقر ملی منحصربه‌فرد، خطوط مجزا برای مناطق روستایی و شهری، یا خطوط جداگانه برای مناطق جغرافیایی مختلف داشته باشد تا تفاوت در هزینه زندگی در مناطق مختلف کشور یا تفاوت در رژیم غذایی و سبد مصرف در نظر گرفته شود؛ بنابراین خطوط فقر ملی برآوردهایی از فقر است که با شرایط خاص اقتصادی و اجتماعی هر کشور سازگار است.

خطوط فقر ملی منعکس‌کننده ادراکات محلی از آن چیزی است که باید فقیر تلقی شود. از آنجا که مرز درک‌شده بین فقیر و غیرفقیر معمولاً با درآمد متوسط افزایش می‌یابد، هیچ معیار واحدی برای مقایسه نرخ ملی فقر وجود ندارد؛ اما اگرچه خطوط فقر ملی نباید برای مقایسه نرخ فقر بین کشورها استفاده شود، اما برای هدایت استراتژی‌های کاهش فقر ملی و نظارت بر نتایج مفید است.

تقریباً تمام خطوط فقر ملی به هزینه یک سبد غذایی وابسته هستند؛ یعنی چیزی که فقرای آن کشور معمولاً می‌خورند، که تغذیه کافی، سالم و فعالیت عادی به علاوه کمک‌هزینه‌های غیرخوراکی را شامل می‌شود. خطوط فقر ملی باید برای تورم تعدیل شود تا در شرایط واقعی ثابت بماند و امکان مقایسه معنادار فقر در طول زمان فراهم شود. از آنجا که رژیم غذایی و سبد مصرف نیز در طول زمان تغییر می‌کند، کشورها به طور دوره‌ای خط فقر خود را دوباره محاسبه می‌کنند.

خط فقر بین‌المللی

از آنجا که کشورها فقر را متفاوت تعریف و اندازه‌گیری می‌کنند، مقایسه مداوم می‌تواند دشوار باشد. خطوط فقر ملی در کشورهای ثروتمند که استانداردها سخاوتمندانه‌تر هستند نسبت به کشورهای فقیر قدرت خرید بالاتری دارند. اقدامات مبتنی بر خط فقر بین‌المللی تلاش می‌کند ارزش واقعی خط فقر را در سراسر کشورها ثابت نگه دارد، همان‌طور که در مقایسه در طول زمان در کشورها انجام می‌شود. از زمان گزارش توسعه جهانی در سال 1990، بانک جهانی تلاش کرده است یک استاندارد مشترک را در اندازه‌گیری فقر شدید به کار گیرد که به معنای فقر در فقیرترین کشورهای جهان است.

رفاه و برابری قدرت خرید

رفاه مردمی که در کشورهای مختلف زندگی می‌کنند را می‌توان با تعدیل تفاوت در قدرت خرید ارزهایشان مقایسه کرد.

برای گزارش توسعه جهانی 1990، استاندارد رایج یک دلار در روز که با قیمت‌های بین‌المللی در سال 1985 اندازه‌گیری می‌شد، با پول محلی بر اساس برابری قدرت خرید (PPP) تنظیم شد، زیرا در آن زمان خط فقر در کشورهای کم‌درآمد معمول بود.

نسخه‌های اولیه شاخص‌های توسعه جهانی از PPPها از جداول جهان پن (Penn World Tables) برای تبدیل ارزش‌ها به ارز محلی به قدرت خرید معادل دلار آمریکا استفاده می‌کردند. نسخه‌های بعدی از برآوردهای مصرف PPP در سال 1993 که از سوی بانک جهانی تهیه شده بود استفاده کردند. خطوط فقر بین‌المللی نیز پس از انتشار PPP‌هایی که در دورهای برنامه مقایسه بین‌المللی در سال‌های 2005، 2011 و 2017 گردآوری شد، تحت بازنگری قرار گرفت.

خط فقر شدید بین‌المللی فعلی با ارز PPP در سال 2017 معادل 2.15 دلار در روز تعیین شده که نشان‌دهنده خط فقر ملی متوسط 28 کشور کم‌درآمد است؛ بنابراین خط فقر 2.15 دلار در روز، از همان استاندارد برای فقر شدید استفاده می‌کند (خط فقر معمول برخی از فقیرترین کشورهای جهان) که به وسیله آخرین اطلاعات در مورد هزینه زندگی در کشورهای با درآمد کم و متوسط به‌روز شده است.

نرخ ارز PPP برای تخمین فقر جهانی استفاده می‌شود زیرا تفاوت بین کشورها در قیمت کالاها و خدمات را در نظر می‌گیرد؛ اما نرخ‌های PPP برای مقایسه کل حساب‌های ملی طراحی شده‌اند، نه برای مقایسه بین‌المللی فقر. در نتیجه، هیچ اطمینانی وجود ندارد که خط فقر بین‌المللی همان نیاز یا محرومیت را در همه کشورهای مقایسه‌شده اندازه‌گیری کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.