کد مطلب: ۹۰۵۸۹۴

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

تولید ناخالص داخلی بحرین به ۳۶.۰۸ میلیارد دلار رسید

تولید ناخالص داخلی بحرین به 36.08 میلیارد دلار رسید

تولید ناخالص داخلی بحرین در سال 2023 حدود 2.4 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.پروژه‌های مالی بیشترین سهم را در میان بخش‌های غیرنفتی داشتند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس گزارش اداره اطلاعات و دولت الکترونیکی (iGA)، تولید ناخالص داخلی بحرین به 13.6 میلیارد دینار بحرین (36.08 میلیارد دلار) به قیمت ثابت در سال 2023 رسید که حدود 2.4 درصد نسبت به 13.3 میلیارد دینار بحرین (35 میلیارد دلار) در سال گذشته افزایش یافته است. برآوردهای حساب‌های ملی صادرشده از سوی اداره اطلاعات و دولت الکترونیکی نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی پادشاهی بحرین در سال 2023 نسبت به سال 2022 به میزان 2.4 درصد به قیمت‌های ثابت (با در نظر گرفتن سال پایه) افزایش یافته است.

جزئیات افزایش تولید ناخالص داخلی بحرین

گزارش اداره اطلاعات و دولت الکترونیکی در مورد تولید ناخالص داخلی بحرین نشان می‌دهد پروژه‌های مالی بیشترین سهم را در تولید ناخالص داخلی واقعی در میان بخش‌های غیرنفتی با سهم 17.8 درصدی داشته‌اند. صنعت تولید با سهم 13.6 درصدی پس از آن قرار گرفت.

برآوردهای اولیه از حساب‌های ملی حاکی از آن است که بخش‌هایی که بیشترین رشد غیرنفتی را در سال 2023 داشته‌اند، بخش هتل‌ها و رستوران‌ها با رشد 8 درصدی بوده و پس از آن خدمات دولتی با نرخ رشد 6 درصدی قرار دارند. پروژه‌های مالی نیز با نرخ 5.7 درصد در قیمت‌های ثابت رشد چشمگیری را نشان دادند.

در مقایسه سه‌ماهه چهارم سال 2023 با سه‌ماهه مشابه سال 2022، تولید ناخالص داخلی بحرین، رشد مثبتی را نشان داد که به‌ترتیب 3.45 درصد و 3.36 درصد در قیمت‌های ثابت و جاری برآورد شد. بخش غیرنفتی با نرخ‌های ثابت 4.03 درصد و در قیمت‌های جاری 3.89 درصد رشد کرده است.

در این گزارش آمده است، در مقایسه عملکرد اقتصادی بین سه‌ماهه چهارم سال 2023 و سه‌ماهه سوم، تولید ناخالص داخلی بحرین شاهد رشد واقعی 4.61 درصدی بوده است. این رشد را می‌توان ناشی از افزایش 5.14 درصدی بخش غیرنفتی به قیمت‌های ثابت و افزایش 6.19 درصدی در قیمت‌های جاری دانست.

اوراق بانک مرکزی بحرین

اوراق این هفته بانک مرکزی بحرین (CBB) به نمایندگی از دولت، با سررسید 91 روزه، 111 درصد بیش از تعداد ثبت‌نام و پرداخت شده‌اند. تقاضا برای اسناد خزانه در این هفته قوی باقی ماند که نشان‌دهنده اعتماد سرمایه‌گذاران به سلامت مالی کشور است.

بانک مرکزی بحرین اسناد خزانه را با سه سررسید متفاوت منتشر می‌کند. سررسید اولی سه‌ماهه یا 91 روزه است و به صورت هفتگی صادر می‌شود. بانک مرکزی اوراق شش‌ماهه و 12 ماهه را به صورت ماهانه صادر می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.