خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۹۱۰۲۹۴

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

بلد راه بازارها / مدیر مالی کیست و چه می‌کند؟

استارتاپ‌‌ها به این شغل جدی نگاه کنند

بلد راه بازارها / مدیر مالی کیست و چه می‌کند؟

در دنیای امروز، جایگاه‌های جدیدی در بدنه مدیریت و اجرایی یک کسب و کار به وجود آمده است. مدیر مالی یکی از همین پست‌ها و جایگاه‌هاست که حضور در آن نیازمند کسب دانش است. این دانش می‌تواند در موفقیت یک کسب و کار نقش اساسی داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، در دنیای امروز، گرداندن یک کسب و کار به مثابه حضور در یک کلوسئوم یا یک میدان نبرد بزرگ است. در حالی که تماشاگران زیادی در حال نگاه کردن به شما هستند، گردانندگان کسب و کارها وظیفه دارند تا زنده بمانند. رقابت کنند و حتی به حریفان خود تنه بزنند و آن‌ها را از دور مسابقه خارج کنند. سرعت دیوانه‌وار پیشرفت و ترقی، هر فرد یا گروه یا شرکتی را که نتواند به این سرعت سازگار شود، از دور خارج می‌کند.

مدیر مالی کیست و چه می‌کند؟

موفقیت یک کسب و کار به عوامل متعددی بستگی دارد. سیستم سنتی دیگر پاسخ‌گو نیست. امروز اکوسیستم یا زیستگاه کسب‌ و کارها از پویایی بیشتر و تراکم بیشتری برخوردار است. اجزا و اشخاص حاضر در این اکوسیستم گاهی به هم کمک می‌کنند و هم‌افزایی اتفاق می‌افتد و باز هم فضای کاری توسعه می‌یابد. این مسئله واضح است که شاید یک کاسب موفق بتواند امروزه تبدیل به یک مدیر شود. شاید بتواند کسب و کار خود را توسعه دهد و شعب مختلفی به صورت زنجیره‌وار احداث کند و چتر بزرگ‌تری از خدمات را بالای سر مشتریان خود بگیرد. اما چیزی که نمی‌تواند داشته باشد دانش فنی مدیریت است.

تجربه عملی بازار مفید ارزشمند است اما کافی نیست. افراد نیاز به تحصیل و کسب این دانش دارند. در دنیای پیچیده امروز، ابتکار از زمین شخم‌خورده تصمیمات مهم و هوشمندانه می‌شکافد و برنامه‌ریزی‌های دقیق هستند که به بقای یک کسب و کار کمک می‌کنند. مدیر مالی رکن اصلی هدایت و سکان‌دار شاخه مالی یک شرکت، نقشی حیاتی در جهت بقای یک نام یا گروه دارد.

مدیر مالی مانند راه‌بلدها عمل می‌کند و هر مدیری که دانش مالی کافی را ندارد، مسافری است که راه را بلد نیست. او باید به مدیر مالی اعتماد کند. پشت سر او به راه بیافتد و به حرف‌ها و توصیه‌های او گوش بدهد. مدیران مالی متخصصان بازار هستند و برای هر کسب و کار می‌توانند مسیری به سمت پیشرفت و توسعه و ارتقای ارزش سهام ترسیم می‌کنند. روندهای اقتصادی را می‌شناسند و فرصت و تهدیدها را تشخیص می‌دهند. امروزه حضور یک مدیر مالی در هسته اصلی یک کسب و کار ضرورت است.

فاکتورهای یک مدیر مالی موفق

دانش فنی مدیریت یک ضرورت برای فردی که در این جایگاه قرار می‌گیرد به حساب می‌آید. علاون بر آن، یک مدیر مالی باید از مهارت‌های متعددی برخوردار باشد. اولین این شمار، حسابداری و شناخت امور مالی و زبان تخصصی مربوط به آن‌هاست. مدیر مالی باید بتواند از روی حساب‌ها چهره شرکت را در ذهن خود تصور کند. ایرادات وارده را بشناسد و برای رفع‌شان تلاش کند.

در ادامه به معرفی چند فاکتور اصلی که یک مدیر مالی را برجسته می‌‌کند و در شغل آن به چشم می‌آید را معرفی خواهیم کرد.

مدیر مالی یک کسب و کار، باید توانایی تحلیل داده‌ها و پیش‌بینی روندهای بازار را داشته باشد. لازمه تدوین استراتژی‌های مالی کارآمد و هدایت سازمان یا شرکت یا به طور کلی یک کسب و کار به سوی توسعه و پیشرفت، داشتن تفکر استراتژیک و توانایی برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و نگاه به آینده است.

یک مدیر مالی باید در تعامل با افراد، خواه مدیران ارشد خود و خواه کارکنان و مشتریان یا حتی سهامداران، به نحو مثبت عمل کند. این یک ضرورت کلی است. در اکوسیستم هر فردی باید با اطراف خود ارتباط داشته باشد و هرچه این ارتباط بهتر و مفیدتر باشد، تاتثیرات بیشتری برای یک کسب و کار حاصل می‌گردد. مدیر مالی وظیفه دارد دایره ارتباطی گسترده‌ای با افراد مختلف داشته باشد. این به او کمک کند تا اکوسیستم را بشناسد. این نکته حائز اهمیت است.

مدیر مالی باید بتواند تصمیم‌گیری کند و مسائل پیش‌آمده برای یک کسب و کار را حل کند. در انتخاب گرینه‌ها و ارائه راه‌حل خلاقیت به خرج دهد و عواقب آن‌ها را بسنجد. تصمیمات یک مدیر مالی می‌تواند منجر به بقا و موفقت و همه‌گیری یک کسب و کار شود و از طرف دیگر می‌تواند به مانند سوراخ کردن قایق خود باشد و شما را غرق کند. مدیر مالی باید دانش لازم را داشته باشد و با آگاهی لازم و کافی تصمیم بگیرد. این آگاهی محدودیت ندارد. به عنوان مثال باید بر قوانین مالی و بازار مسلط باشد. انطباق فعالیت‌ یک کسب و کار با استانداردها و الزامات قانونی، وظیفه مدیر مالی است.

مدیران مالی باید با انگیزه و هدایت تیم مالی، ضمن ارتقای سطح عملکرد، روحیه کار تیمی و تعهد به یک کسب و کار را در میان اعضای تیم تقویت کنند.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.