خبر مهم:

کد مطلب: ۸۳۴۳۳۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

استارتاپ ها معدن را نجات می‌دهند / تکنولوژی در اعماق زمین

استارتاپ ها معدن را نجات می‌دهند / تکنولوژی در اعماق زمین

استارتاپ ها با حضور در حوزه معدن و ارائه راهکارهای مبتنی بر دانش و فناوری، برای معدن‌کاران و صاحبان سرمایه ارزش افزوده بالایی خلق کرده‌اند. فناوری و داده موجب کشف هدفمند ذخایر معدنی می‌شود و از زیان‌های احتمالی جلوگیری خواهد کرد.

علی اصغرپور: به گزارش تجارت‌نیوز ، استارتاپ و عمل به مثابه استارتاپ در حوزه‌های مختلف همچون راهکاری کارگشا دیده می‌شود. یکی از حوزه‌هایی که از حضور این کسب‌وکارها استقبال کرده است، حوزه معدن است. ارائه راهکارهای مبتنی بر فناوری و حرکت بر لبه تکنولوژی موجب شده تا دروازه‌های معدن به روی استارتاپ‌ها باز شود.

ضمن اینکه رشد بازار جهانی معادن به گونه‌ای بوده که از اندازه بازار ۲۰۲۲.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به ۲۱۴۵.۱۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ رسیده است. البته جنگ روسیه و اوکراین در بازتوانی اقتصاد جهانی پس از همه‌گیری کرونا اختلال ایجاد کرده است؛ اما کماکان این بازار به رشد خود ادامه می‌دهد. طبق پیش‌بینی‌ها تا ۲۰۲۷ اندازه بازار جهانی معادن به ۲۷۷۵.۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

اهمیت و حساسیت صنعت معدن‌کاری از یک طرف و ظرفیت‌های قابل توجه آن برای رشد و درآمدزایی از طرف دیگر، توجه استارتاپ‌ها را به عنوان یکی از ارکان اساسی رشد و توسعه کشورها، به این حوزه جلب کرده است. به همین منظور، در سراسر دنیا استارتاپ‌هایی در تلاش هستند تا با کمک فناوری‌های مدرن، تحولات شگرفی در این صنعت به وجود بیاورند. در ادامه به بررسی 5 نمونه از استارتاپ‌های حوزه معدن و راهکارهای نوآورانه‌شان می‌پردازیم.

JETTI و فناوری کاتالیزوری

براساس داده‌های استارت‌آس اینسایت ، استارتاپ جتی در شهر بولدر در ایالت کلرادو آمریکا واقع شده و اصلی‌ترین مزیت آن استخراج مس از سولفید‌های گرید پایین است. این استارتاپ فعالیت خود را از سال ۲۰۱۴ آغاز کرده و در حال حاضر با حدود ۵۰ نیروی کار و تامین مالی ۶۹میلیون دلاری، یکی از قوی‌ترین استارتاپ‌های حوزه معدن محسوب می‌شود.

شروع فعالیت فناورانه جتی به سال ۲۰۱۴ بازمی‌گردد؛ زمانی که جتی فناوری خود را در معدن Pinto Valley متعلق به Capstone Copper به کار گرفت. JETTI تولید کاتد مس را در هر منطقه آبیاری شده در عملیات شستشوی زباله تاریخی Pinto Valley در کمتر از یک سال دو برابر کرد.

در اوایل سال ۲۰۲۳ جتی اعلام کرد که فناوری لیچینگ (Leaching) خود را در معدن مس ال‌ابرا در شیلی که اکثریت مالکیتش را در اختیار دارد و توسط FCX اداره می شود، به کار خواهد گرفت.

فناوری کاتالیزوری جتی بر روی ذخایر شیرابه موجود در ال‌ابرا مستقر خواهد شد و بیش از ۹۰۰ تن تولید کاتد مس در سال پس از یک دوره افزایش اولیه را هدف قرار خواهد داد. استفاده از فناوری جتی ال‌ابرا را قادر می‌سازد تا با بهره‌گیری از زیرساخت‌های موجود، مس بیشتری تولید کند و بازده مالی قدرتمندی ایجاد کند. در نمودار زیر تاثیر فناوری جتی در میزان تولید مس نشان داده شده است.

TheiaX نوری در تاریکی‌های معدن

این استارتاپ در شهر فرایبورگ آلمان رشد کرده و در سال ۲۰۲۱ تاسیس شده است. نکته جالب در مورد نام آن این است که در اساطیر یونان، «Theia» یکی از تیتان‌ها و الهه نور بود و این استارتاپ نیز خود را به‌عنوان نوری در تاریکی‌های معدن و کشف مواد معرفی می‌کند.

این استارت‌آپ آلمانی از طیف‌سنجی معدنی برای پیشبرد کشف و شناسایی مواد خام استفاده می‌کند. به این صورت که ترکیب مواد به کمک طیف‌سنجی شناسایی می‌شود و سپس توزیع نسبی آن‌ها را ترسیم می‌کند و امکان تعیین دامنه‌های تغییر را فراهم می‌کند.

داده‌های کانی‌شناسی به زمین‌شناسان معدن اجازه می‌دهد تا انواع سنگ‌ها را ردیابی کنند و تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد جداسازی سنگ معدن از زباله اتخاذ کنند. لازم به ذکر است که این استارتاپ بخشی از موسسه تحقیقاتی هلمهولتز برای فناوری منابع یا HIF (Helmholtz Institute Freiberg for Resource Technology ) است.

از زمان تأسیس HIF در سال ۲۰۱۱، بخش اکتشاف تحقیقات گسترده‌ای را در زمینه استفاده و کاربرد فناوری فراطیفی به‌عنوان راه حلی سریع و غیرتهاجمی برای بخش اکتشاف و معدن انجام داده است و توسعه فرایندهای یادگیری ماشینی (machine learning) و ترکیب داده‌ها، تاثیر به‌سزایی در رشد و گسترش فعالیت‌های این استارتاپ داشته است.

KorrAI: شبیه‌سازی عملیات معدن‌کاری

این استارتاپ کانادایی در شهر هالیفکس واقع شده و در سال ۲۰۲۰ تاسیس شده است. فعالیت این استارتاپ در حوزه شبیه‌سازی عملیات معدن‌کاری به کمک هوش مصنوعی می‌باشد. در این استارتاپ، از قدرت ماهواره‌ها و هوش مصنوعی استفاده می‌شود تا تغییرات سطح زمین، مانند فرو رفتن زمین، قبل از تبدیل به یک فاجعه شناسایی شود.

این مجموعه نقشه‌های ریسک سریع و دقیقی را برای صنایع مختلف ارائه می‌دهد که تصمیمات هوشمندانه‌تری را در شرایط آب و هوایی در حال تغییر ممکن می‌سازد. فرایند به این صورت است که فضای معدن‌کاری را از طریق پلتفرم مبتنی بر ابر خود ارائه می‌دهد. این پلتفرم از تصاویر طیفی برای ایجاد بازنمایی‌های سه بعدی از عملیات معدن استفاده می‌کند.

با نظارت بر حرکت توده‌ها و تغییر شکل سطح، خطرات زیرساخت و محیط محلی را کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این، این پلتفرم کاربران را قادر می‌سازد تا سناریوهای خطر محل را شبیه‌سازی کرده و با محیط سه بعدی تعامل داشته باشند. بنابراین، KorrAI به متخصصان معدن اجازه می‌دهد تا تلاش‌های میدانی خود را بر روی اهداف با ارزش بالاتر متمرکز کنند و خود را بهتر برای عملیات استخراج در محل آموزش دهند.

GeoKinesia: سنجش از راه دور

این استارتاپ در شهر بارسلونای اسپانیا قرار داد و در سال ۲۰۲۰ تاسیس شده است و شعار آن استفاده از راه حل GeoKinesia برای سنجش از راه دور است. این استارتاپ یک پلتفرم ژئوتکنیکی مبتنی بر وب ایجاد می‌کند که از رادار دیافراگم مصنوعی تداخل سنجی یا InSAR (Interferometric Synthetic Aperture Radar ) استفاده می‌کند که یک تکنیک سنجش از راه دور استو امکان تشخیص و اندازه‌گیری جابجایی‌های سطح زمین و سازه‌ها را فراهم می‌کند.

قاعده اصلی این تکنیک مقایسه حداقل دو تصویر SAR ماهواره‌ای است که در یک مکان در زمان‌های مختلف به دست آمده‌اند. پردازش مناسب چنین تصاویری به ما امکان می‌دهد تا تغییر شکل‌های زمین، سازه‌ها و زیرساخت‌ها را شناسایی و اندازه‌گیری کنیم. به این ترتیب این فناوری به مدیران معدن اجازه می‌دهد تا از راه دور مکان‌ها را همراه با هشدارهای اولیه و پیش‌بینی خطر نظارت کنند.

VerAI: استارتاپی برای کشف مواد معدنی

این استارتاپ نیز در سال ۲۰۲۰ تاسیس شده و در بوستون آمریکا واقع شده است. به کمک فناوری‌ آن می‌توان وارد دنیای پیچیده کشف مواد معدنی شد. این استارتاپ به واقع یک هوش مصنوعی قدرتمند در حوزه کشف و تولید مواد معدنی است.

پلتفرم اختصاصی این استارتاپ از یادگیری ماشینی برای شناسایی ذخایر معدنی پنهان در مناطق سرپوشیده ناشناخته استفاده می‌کند. VerAI برای ایجاد سبد دارایی‌های پلتفرم خود با کاوشگران شریک می‌شود. سپس از این داده‌ها برای شناسایی مکان ذخایر معدنی اقتصادی استفاده می‌کند و به چالش اکتشاف مخفی می‌پردازد.

بنابراین، با افزایش احتمال موفقیت در کشف مواد معدنی، VerAI شرکت‌های معدنی را قادر می‌سازد تا زمان هدف‌گیری را به میزان قابل توجهی کوتاه کرده و هزینه‌های عملیاتی را کاهش دهند. این کار تاثیر زیادی در کاهش مصرف انرژی و کاهش تولید کربن‌دی‌اکسید می‌گذارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.