کد مطلب: ۷۰۴۸۱۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آیا می‌توان اشتراک استارلینک را توسط رمزارزها تهیه کرد؟

آیا می‌توان اشتراک استارلینک را توسط رمزارزها تهیه کرد؟

با مطرح شدن خبر احتمال ارائه خدمات استارلینک برای ایرانیان، موضوع روش پرداخت این سرویس و یا مقرون به صرفه بودن آن بین کاربران در فضای مجازی مطرح شده است. گفتنی است ایلان ماسک پیش‌‎تر حمایت خود را از رمزارزها به عنوان روشی برای پرداخت اعلام کرده بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌‎ایکس و تسلا در ماه‌های گذشته بیان کرد که دوج‌کوین در آینده در اسپیس‌ایکس به عنوان شیوه پرداخت پذیرفته می‌شود. او اضافه کرد که اشتراک استارلینک نیز ممکن است در آینده توسط دوج‌کوین یا رمزارزی دیگر قابل خریداری باشد.

musk tweet

خرید سرویس استارلینک به کمک رمزارزها

این‌روزها خبرهایی مبنی بر فراهم شدن امکان استفاده کاربران ایرانی از اینترنت استارلینک مطرح شده که هنوز قطعی نیستند. گفتنی است، Starlink اینترنت پرسرعت و کم تاخیر را در نقاط دورافتاده و روستایی در سراسر جهان ارائه می‌دهد. اما مهم‌ترین سوال مردم روش پرداخت و تهیه این سرویس است. ایلان ماسک پیش‌تر درباره امکان پرداخت این سرویس به کمک رمزارزها را در توییتر خود اعلام کرده بود. با توجه به تحریم‌های ایران، این موضوع می‌تواند در صورتی که این سرویس برای ایرانیان فراهم شود، به عنوان روشی برای پرداخت در نظر گرفته شود.

استارلینک چگونه کار می کند؟

استارلینک روی یک فناوری خدمات اینترنت ماهواره‌ای کار می‌کند که برای دهه‌های پیشین نیز وجود داشته‌ اما فراگیر نبوده‌ است. یک سیستم ماهواره‌ای که به جای استفاده از فناوری کابل، مانند فیبر نوری، برای انتقال داده‌های اینترنتی از سیگنال‌های رادیویی از طریق خلا فضا استفاده می‌کند.

ایستگاه‌های زمینی سیگنال‌هایی را به ماهواره‌ها در مدار ارسال می‌کنند که به نوبه خود داده‌ها را به کاربران Starlink در زمین ارسال می‌کنند. هر ماهواره در صورت فلکی استارلینک ۵۷۳ پوند وزن دارد و دارای بدنه‌ای صاف است. یک موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس می‌تواند تا ۶۰ ماهواره را در خود جای دهد.

هدف Starlink ایجاد یک شبکه اینترنت پر سرعت در فضا است که دسترسی به اینترنت را در زمین تسهیل می کند. چالش ایجاد یک شبکه جهانی در فضای بیرونی چالش کوچکی نیست، به خصوص به این دلیل که تاخیر کم یک تقاضای مهم است.

اینترنت ماهواره‌ای گران است؟

پاسخ به این سوال با کمی اغماض بله است. اینترنت ماهواره‌ای حتما اینترنت گرانی‌ست؛ اما اگر ایلان ماسک در پی تلاش برای معافیت ایران از تحریم‌ها است، به‌احتمال فراوان دولت آمریکا این خدمت را رایگان ارائه می‌دهد.

این پروژه‌ای است که پیشتر در اوکراین و روسیه در حین جنگ اجرا شده و تبعات این اقدام برای روسیه به حدی بود که وزیر روسی اخیرا تهدید کرد ماهواره‌های استارلینک را با موشک های بالستیک بیرون از جو مورد هدف قرار خواهد داد.

میزان سرعت اینترنت ماهواره‌ای چقدر است؟

براساس اعلام شرکت سازنده، سیستم اینترنت ماهواره‌ای اسپیس‌ایکس قادر است سرعت اینترنت ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه را به صورت تئوری به هر نقطه از کره زمین برساند. تنها چیزی که مشتری نیاز دارد یک منظره واضح از آسمان است.

musk tweet

ایلان ماسک و پرداخت با رمزارزها

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا از طریق توییتر خود اعلام کرده بود که اسپیس‌ایکس به زودی ارز دیجیتال را به عنوان روشی برای پرداخت خواهد پذیرفت، این خبر توانست در آن زمان قیمت دوج‌کوین را کمی تقویت کند. ایلان ماسک قبل‌تر نیز در توییتی نوشت، زین پس کالاهای تسلا را می‌توان با دوج‌کوین خریداری کرد.

پس از توئیت ماسک در مورد پذیرش دوج‌کوین توسط اسپیس‌ایکس، قیمت این ارز دیجیتال افزایش یافت. در زمان انتشار توییت، دوج‌کوین با قیمت ۰٫۰۷۸۳۹۹ دلار به ازای هر سکه معامله می‌شد. سپس به سرعت بیش از ۸ درصد افزایش یافت و به ۰٫۰۸۴۹۲۷ دلار رسید.

گفتنی است تسلا پرداخت‌های دوج‌کوین را در ژانویه برای برخی از کالاها آغاز کرد. اما این شرکت خودروهای الکتریکی در حال حاضر هیچ ارز دیجیتال دیگری را نمی پذیرد. تسلا قبلا بیت‌کوین را به عنوان روشی برای پرداخت برای محصولات خود می‌پذیرفت اما به دلیل نگرانی‌های زیست محیطی این اقدام خود را متوقف کرد. ماسک در ژوئن سال گذشته گفت که تسلا زمانی که ماینرها بتوانند مصرف انرژی خود را تغییر دهند، پذیرش بیت‌کوین را از سر می‌گیرد.

ماسک مدتهاست که از حامیان دوج‌کوین بوده و هست. او در جامعه کریپتو به عنوان پدر دوج‌کوین شناخته می‌شود. ماسک قبلتر نیز گفته بود که مالک بیت‌کوین، اتر و دوج ‌ کوین است. با این حال اسپیس‌ایکس فقط بیت‌کوین را به عنوان دارایی در اختیار دارد.

ایلان ماسک در ماه مه گفت که دوج‌کوین به عنوان یک ارز دارای پتانسیل است در حالی که بیت‌کوین برای ذخیره ارزش گزینه مناسب‌تری است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.