خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۲۰۵۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازار NFT تحت تأثیر شانس، کمیابی و خوش‌بینی

بازار NFT تحت تأثیر شانس، کمیابی و خوش‌بینی

سه مطالعه روانشناختی و اجتماعی عوامل محرک بازار NFT را بررسی و نتایج جالبی را منتشر کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، تحقیقات اخیر به بررسی عوامل زیربنایی اجتماعی و روانشناختی که بازار توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) را به حرکت درمی‌آورند، پرداخته است. سه مطالعه مستقل توسط دانشگاه‌های مختلف در کانادا، هلند، ایالات متحده و فرانسه نشان می‌دهند، تجربیات شخصی، شانس، کمیابی دارایی و خوش‌بینی خریدار، عوامل اصلی پشت بیشتر حرکات بازار در فضای NFTها هستند.

عوامل موثر بر جذابیت کریپتوپانک‌ها

«گونیت کائور ناگپال» از دانشگاه کانادایی وسترن و  لوک رنبوگ از دانشگاه تیلبورگ در هلند، در مطالعه‌ای با عنوان «در مورد توکن‌های غیرقابل تعویض، هایپ‌های بلاکچین و ایجاد کمیابی»، پویایی‌های بازار کریپتوپانک‌ها، مجموعه محبوب  NFT را بررسی کرده‌اند.

این تحقیق به فروش قابل توجه کریپتوپانک‌ها که به طور مثال با قیمت‌های 23.7 میلیون دلار و 11.8 میلیون دلار در سال‌های 2022 و 2021 به فروش رسیده‌اند، اشاره می‌کند. خریدارانی که در گذشته روی اتریوم (ETH) سرمایه‌گذاری کرده بودند، بیشتر تمایل داشتند در این بازار با هزینه‌های بالاتری شرکت کنند، یافته‌های اصلی این پژوهش شامل ارزیابی پاسخ این مسئله است.

محققان همچنین متوجه شدند که سود و زیان ETH لزوما بر قیمت NFT‌ها اثری ندارد، اما بر تصمیم‌گیری دارندگان نسبت به فروش مجدد دارایی‌ها تأثیر می‌گذارد.

نقش تجربیات شخصی در حباب‌های بازار

مطالعه دیگری با عنوان «اثرات تجربه شخصی در بازارها: شواهدی از سرمایه‌گذاری در NFT و رمز ارز» توسط چویی سان از دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل، به بررسی نحوه کمک تجربیات شخصی به ایجاد حباب‌ها در بازار NFT پرداخته است.

او با تجزیه و تحلیل داده‌های معاملاتی از «حدود یک میلیون» کیف پول  متوجه شد، سرمایه‌گذاران NFT که به طور تصادفیNFT‌های ارزشمندتری در بازار اولیه دریافت می‌کنند، بیشتر تمایل دارند در فروش‌های بعدی بازار شرکت کنند و در نهایت رمز ارزهای شانسی بیشتری را خریداری کنند.

یافته‌های متناقض

مطالعه سوم با عنوان «تأثیر تجربه، اعتماد به نفس و خوش‌بینی بر مالکیت آینده رمز ارز» که توسط آکانکشا جالان و رومن ماتکوفسکی از مدرسه تجارت در فرانسه انجام شده، به بررسی عمیق دینامیک‌های بازار پیرامون خوش‌بینی سرمایه‌گذار و تأثیر آن بر بازارهای رمز ارز و NFT می‌پردازد. در این مطالعه، محققان به طور متناقضی دریافتند که تجربیات منفی گذشته و خوش‌بینی سرمایه‌گذار هر دو به طور مثبت بر احتمال مالکیت آینده رمز ارزها و NFT تأثیر می‌گذارند.

این مطالعات به طور مشترک، درکی پیچیده از بازار NFT ارائه می‌دهند و نقش مهم تجربیات شخصی، روانشناسی بازار و ایجاد کمیابی در شکل‌گیری روندهای بازار و رفتارهای سرمایه‌گذاران را برجسته می‌کنند. یافته‌های این پژوهش‌ها، تعامل پیچیده عوامل روانشناختی و اجتماعی در فضای دارایی‌های دیجیتال را نشان می‌دهند و بینش‌های ارزشمندی برای سرمایه‌گذاران و تحلیلگران فراهم می‌آورند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.