خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۸۶۵۰۶۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:‌

شیبا اینو (SHIB) چیست؟ / آشنایی با رقیب دوج کوین

شیبا اینو (SHIB) چیست؟ / آشنایی با رقیب دوج کوین

دوج کوین ممکن است رهبر بی‌چون و چرای بازار میم کوین‌ها باشد، اما توکن شیبا اینو (SHIB) درست در جایگاه بعد از آن قرار دارد.

امیرمحمد شریفی/ به گزارش تجارت‌نیوز ، دوج کوین اولین میم‌کوین خلق شده است، اما از زمان ظهور آن، تعدادی از ارزهای دیجیتال رقیب با مضمون سگ به عنوان رقیب آن ظاهر شده‌اند، از جمله Doge Cash، AKita Inu و Dogelon Mars.

شیبا اینو (SHIB) پیشتاز این گروه است که در سال 2021 به صحنه بازی اضافه شده و با دوج کوین در عنوان سگ برتر وارد رقابت شده است.

از زمان تأسیس این کوین در تاریخ آگوست 2020، شیبا اینو (SHIB) در رتبه‌بندی‌ها بالا آمده و از پایین‌ترین سطح 0.000000000056 دلاری خود در نوامبر 2020 به بالاترین رقم تاریخی 0.00008616 دلار در اکتبر 2021، افزایش بیش از 150 میلیون درصدی داشته است. این افزایش انفجاری برای توکنی است که از ناکجاآباد آمده است. براساس CoinMarketCap در سپتامبر 2023، بیش از 580 تریلیون SHIB با ارزش بازار 4.2 میلیارد دلار در گردش است.

شیبا اینو (SHIB) چیست؟

در تعریفی ساده، شیبا اینو (SHIB) یک همتای مبتنی بر اتریوم برای دوج کوین است. برخلاف Dogecoin، شیبا یک توکن است، یک ارز دیجیتال که بر روی زیرساخت بلاکچین اتریوم اجرا می‌شود و نه یک کوین که روی بلاکچین خودش وجود دارد. از این رو، برخلاف دوج‌کوین که از Luckycoin فورک شده است، شیبا اینو (SHIB) یک توکن ERC-20 است که روی بلاکچین اتریوم اجرا می‌شود.

مانند دوج‌کوین، شیبا اینو (SHIB) یک دارایی میم کوینی است؛ یک ارز رمزپایه که از میم‌های اینترنتی الهام گرفته شده است، که پیرامون آن جوامعی از علاقه‌مندان شکل گرفته‌اند.

نوسان‌های قیمت میم‌کوین‌ها و توکن‌ها اغلب با احساسات پیرامون اخبار فوری و فعالیت اینفلوئنسرها در رسانه‌های اجتماعی مرتبط است. خود شیبا اینو از نژاد سگ eponymous نامگذاری شده است که به چهره میم "دوج" تبدیل شد و الهام‌بخش ایجاد Dogecoin بود.

داستان پشت شیبا اینو (SHIB) چیست؟

طبق وب‌سایت رسمی آن، شیبا اینو (SHIB) به‌عنوان «آزمایشی در ایجاد جامعه خودجوش غیرمتمرکز» توسط توسعه‌دهنده‌ای با نام مستعار Ryoshi (که در زبان ژاپنی به معنای «ماهی‌گیر» است) ایجاد شد.

Ryoshi معتقد است که توسعه‌دهندگان اهمیتی ندارند و قابل‌تعویض هستند. استدلال او چنین است: «ما از ابتدا به وضوح اعلام کرده‌ایم که هیچ کس مسئول نیست. هیچ فردی پاسخگو نیست، هیچ مسئولی وجود ندارد و هیچ نهادی کلیدهای پادشاهی را در دست ندارد.» ریوشی همچنین از ماه می 2021 ادعا کرد که «تا به امروز من مالک 0 شیبا اینو (SHIB) هستم.»

بر این اساس، Woofpaper یا همان وایت‌پیپر شیبا اینو (SHIB) این سوال را مطرح می‌کند که «اگر یک پروژه ارز دیجیتال 100 درصد توسط جامعه آن اداره شود چه اتفاقی می افتد؟» به‌نظر می‌رسد، هیچ برنامه‌ای پشت شیبا اینو (SHIB) وجود ندارد و هر شکل و کاربردی که جامعه آن بخواهد می‌تواند داشته باشد.

اکنون، در مجموع 1 کوادریلیون شیبا اینو (SHIB) ساخته شده است و توسعه‌دهندگان ناشناس پشت Shiba Inu بیش از نیمی از کل عرضه، کمی بیش از 500 تریلیون SHIB را به آدرس ویتالیک بوترین، بنیانگذار اتریوم، ارسال کردند. Ryoshi توضیح داد که منطق این بود که «هیچ عظمتی بدون نقطه آسیب‌پذیر وجود ندارد و تا زمانی که بوترین ما را تحت فشار قرار ندهد، SHIB رشد خواهد کرد و زنده خواهد ماند.»

بوترین متعاقباً 410.24 تریلیون، ۹۰ درصد از دارایی‌های خود، را سوزاند که در آن زمان حدود 6.7 میلیارد دلار ارزش داشت و مابقی SHIB را به خیریه اهدا کرد، با این استدلال که اگر با توکن‌هایی که به او هدیه داده بود، کاری انجام دهد، ممکن است گمانه‌زنی‌های غیرضروری ایجاد کند.

در طول قسمتی از پادکست Up Only، بوترین فرآیند فنی را که برای دسترسی و سوزاندن توکن‌های SHIB طی کرد، توضیح داد؛ که شامل خرید یک لپ‌تاپ جدید برای تکمیل تراکنش بود. او گفت: «بخش ترسناک این است که این پول بیشتر از چیزی است که تا به حال داشته‌ام.»

از 1 میلیارد دلار SHIB که او به خیریه اهدا کرد، 100 میلیون دلار در استیبل کوین USDC متعاقباً به بوترین بازگردانده شد تا به «پروژه‌های علمی و امدادی کووید» اهدا شود.

ارقام نجومی که در اطراف این میم‌کوین‌ها جمع شده است، ممکن است مضحک به نظر برسد. اما دوج‌کوین قبل از اینکه تبدیل به سکه برتر سال 2021 شود و طرفدارانی مانند مارک کوبان و ایلان ماسک به بحث و گفتگو بپردازند، مدت‌ها به عنوان یک ارز دیجیتال، «شوخی» در نظر گرفته می‌شد. شیبا اینو در حال حاضر در مسیر مشابهی قرار دارد. در برخی مواقع این ارز دیجیتال وارد 10 رمز ارز برتر بر اساس ارزش بازار شده و حتی از Dogecoin در رتبه‌بندی‌ها عبور کرده است.

آینده‌ی شیبا اینو (SHIB)

افزایش ناگهانی و انفجاری SHIB برخی از افراد را واقعاً بسیار ثروتمند کرده است. یک کیف پول شاهد افزایش دارایی خود از حدود 8000 دلار به بیش از 5 میلیارد دلار در 400 روز بوده است. اما با وجود همه این‌ها، هنوز هم به طور گسترده به عنوان یک "شوخی" در نظر گرفته می‌شود که توسط احساسات سرمایه‌گذاران خرد پیش می‌رود. برخی آن را با جنبش WallStreetBets مقایسه می‌کنند که باعث شد معامله‌گران Reddit با سهام‌هایی مانند GameStop درگیر شوند و به‌نوعی خود را سرگرم سازند.

اما اگر این موج جدید سرمایه‌گذاران خرد مبتنی بر الگوهای رفتاری، آینده امور مالی باشد و نه حباب گله‌ای شبیه به داستان لاله‌های هلندی در دهه 1600، ممکن است آینده بسیار متفاوتی را رقم بزند. «اگر مردم به اندازه کافی به یک شوخی اهمیت دهند، این شوخی واقعی می‌شود.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.