خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۸۶۲۰۹۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:‌

Worldcoin چیست؟ / رمز ارزی که قصد اسکن مردمک چشم را دارد

Worldcoin چیست؟ / رمز ارزی که قصد اسکن مردمک چشم را دارد

Worldcoin، پلتفرم شناسه‌های دیجیتال، قصد دارد برای کاربران خود هویت دیجیتال تایید‌شده‌ای را در کنار کیف پول و توکن فراهم سازد. اما Worldcoin چیست؟

امیرمحمد شریفی| به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از گذشت سه سال، انتظارها به پایان رسید و پلتفرم شناسه‌های دیجیتال Worldcoin در بیست‌وچهارم جولای افتتاح شد. اما Worldcoin چیست؟

هم‌بیانگذاران این پلتفرم که یکی از‌ آن‌ها Sam Altman (سم آلتمن) مدیر عامل OpenAI است، قصد دارند برای کاربران خود، هویت دیجیتال تایید‌شده‌ای در کنار کیف پول و توکن رمزنگاری‌شده‌ای که اسم آن Worldcoin است فراهم سازند.

Worldcoin هویت دیجیتالی منحصر‌به‌فرد

براساس گفته Worldcoin، با پیشرفت‌های اخیر در حوزه هوش مصنوعی، نمی‌توان به راحتی تشخیص داد که اثری هنری، متن نوشته شده یا هر آن‌چه روی وب قرار دارد، توسط انسان خلق شده یا محصول هوش مصنوعی است. این کمپانی در تلاش است تا ابهام موجود را با ایجاد «پاسپورت دیجیتال» بر اساس آن‌چه Proof of Personhood یا اثبات شخصیت نامیده می‌شود، حل کند.

Sam Altman بر روی توئیتر خود چنین می‌نویسد: «هدف ساده است، شبکه مالی و هویتی جهانی که بر اساس Proof of Personhood ایجاد شده است. این قدم بسیار مهمی در عصر هوش مصنوعی محسوب می‌شود. امیدوارم که Worldcoin بتواند به مسائلی مثل چگونگی اشتراک‌گذاری دسترسی، منافع و حکمرانی سیستم پیش روی هوش مصنوعی، یاری برساند.»

پلتفرم Worldcoin هویت کاربر را با اسکن عنبیه چشم برای ایجاد کدهای شناسایی شخصی و ایمن، تأیید می‌کند. این کدها در یک بلاکچین غیرمتمرکز ذخیره می‌شوند و شرکت ادعا می‌کند که نمی‌توان کدها را کپی یا جعل کرد.

پس از ثبت‌نام بیش از دو میلیون کاربر در مرحله آزمایشی بتا، این شرکت ادعا می‌کند که 16 میلیون کاربر در Worldcoin ثبت نام کرده‌اند و اکنون عملیات اسکن در ده‌ها شهر واقع در 20 کشور در حال اجراست.

Worldcoin چیست؟

Worldcoin پلتفرمی برای شناسایی دیجیتالی است که قصد دارد ابزاری برای هر فرد ایجاد کند، تا ثابت کند که فرد مورد نظر انسان واقعی است و نه یک ربات یا یک الگوریتم هوش مصنوعی.

شرکت سازنده Worldcoin که Tools for Humanity نام دارد، توسط آلتمن، که بیشتر به خاطر ایجاد ChatGPT شناخته شده است، تأسیس شد. آلتمن که خود نقش به‌سزایی در پیشرفت‌های اخیر هوش‌مصنوعی ایفا کرده است، خود مؤسس شرکتی است که قصد دارد یکی از مشکلات ایجاد شده توسط این سیستم را رفع کند.

Worldcoin سیستم «پاسپورت دیجیتال» خود را با استفاده از ابزارهای رمزنگاری و بلاکچین پیاده کرده است که از دنیای گسترده‌تر ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند. این سیستم همچنین از توکن WLD، به علاوه یک پلتفرم پرداخت نیز پشتیبانی می‌کند.

Worldcoin چگونه کار می‌کند؟‌

Woldcoin را به شکل یک سه‌پایه در نظر بگیرید؛ این شبکه زمانی کاربرد دارد که سه جزء تقویت‌کننده‌ زیر را یکجا دارا باشد.

World ID

قلب تپنده‌ این پلتفرم World ID است، این شرکت ادعا می‌کند که کاربران را قادر می‌سازد تا با حفظ حریم خصوصی خود، به صورت آنلاین «انسان بودن خود را تایید کنند.»

این فرآیند proof of personhood نام دارد و می‌توان آن را به عبارتی چون «اثبات شخصیت» یا «اثبات هویت» ترجمه‌ کرد. این اثبات توسط دستگاه اسکن عنبیه که Orb نام دارد،‌ صورت می‌گیرد.

الگوی عنبیه هر فردی مانند اثر انگشت، متفاوت است. Orb عنبیه کاربر را اسکن می‌کند و از ساختار آن برای ایجاد یک کد شناسایی منحصر‌به‌فرد به نام IrisCode استفاده می‌کند. این کد با اطلاعات شخصی کاربر مرتبط نیست؛ این کد صرفاً برای جلوگیری از دستیابی افراد به بیش از یک شناسه جهانی ایجاد شده است.

پس از اینکه Orb عنبیه شما را اسکن کرد و یک IrisCode ناشناس ایجاد کرد، ID جهانی شما صادر می‌شود. سپس تصویر عنبیه شما را برای همیشه،‌ از روی سیستم خود، از بین می‌برد. دقت شود که لازم نیست برای شناسایی هویت شما هر بار، این دستگاه عنبیه شما را اسکن کند، این کار فقط یک بار انجام می‌شود و فقط به این دلیل است که سیستم متوجه شود که هر فرد فقط می‌تواند یک آی‌دی داشته باشد.

هر شناسه جهانی به بلاکچین Worldcoin اضافه می‌شود و کاربران از یک برنامه امن رمزنگاری‌شده برای شناسایی خود استفاده می‌کنند.

World App

World App مخزن شناسه‌های جهانی است. Worldcoin ادعا می‌کند که این برنامه حریم خصوصی کاربران را حفظ می‌کند و همچنین دسترسی به فهرست رو‌به‌رشدی از برنامه‌های مالی غیرمتمرکز را فراهم خواهد ساخت.

این برنامه به عنوان یک کیف پول رمزنگاری‌شده عمل می‌کند، اما هدف اصلی آن ذخیره اطلاعات کاربری است تا کاربران بتوانند خود را در هر برنامه شخص ثالث دیگری تأیید کنند.

علاوه بر شناسه جهانی (World ID)، این اپلیکیشن می‌تواند بیت کوین، اتریوم و USDC را نیز در خود جای دهد. همچنین این شرکت نوید پشتیبانی از رمز‌ ارز‌های بیشتری را در آینده می‌دهد.

توکن رمز‌نگاری‌شده‌ی WLD

هنگامی که کاربران یک World ID ایجاد می‌کنند و World App را دانلود می‌کنند، به توکن دیجیتال WLD دسترسی پیدا خواهند کرد.

WLD برای کاربرانی که در برنامه بتا شرکت کردند صادر شده است و مقدار زیادی از WLD نیز روز دوشنبه به عنوان بخشی از افتتاح رسمی این پلتفرم به کاربران عرضه شده است. صرافی‌های کریپتو WLD را برای معامله فهرست کرده‌اند. از جمله این صرافی‌ها KuCoin و Binance هستند.

بر اساس وایت‌پیپر Worldcoin، در مجموع 10 میلیارد WLD در طول 15 سال صادر خواهد شد. در حال حاضر 143 میلیون WLD از زمان عرضه رسمی در حال گردش است. از این تعداد، 43 میلیون به کاربران تایید شده World App اختصاص یافته و 100 میلیون برای تسهیل معاملات برای بازارسازان ارسال شده است.

منتقدان درباره‌ی Worldcoin چه می‌گویند؟

این پروژه قبلاً به دلیل اهداف عالی و روش‌های مشکوک خود مورد انتقاد قرار گرفته است.

پس از راه اندازی، Vitalik Bterin (ویتالیک بوترین)، بنیان‌گذار اتریوم، نگرانی‌های خود را در مورد Worldcoin در یک پست وبلاگ بیان کرد. او استدلال می‌کرد که اسکن‌های عنبیه پلتفرم می‌تواند اطلاعات بیشتری از آنچه شرکت اجازه داده است جمع‌آوری کند، یا اینکه شخصی می‌تواند به طور بالقوه عنبیه شخص دیگری را اسکن کند تا مشخص کند که آیا آن‌ها یک World ID دارند یا خیر.

مقاله‌ای در آوریل 2022 MIT Technology Review ادعا کرد: «Worldcoin بر پایه‌ی روش‌های بازاریابی فریبنده، داده‌های شخصی بیشتری را از آنچه تصدیق می‌کند، جمع‌آوری خواهد کرد و در کسب رضایت کاربران شکست خواهد خورد.»

با وجود انتقادها،‌ به‌نظر می‌رسد، Worldcoin شرایط را برای ایجاد هویتی دیجیتالی آسان کرده است و حتی اگر شکست بخورد،‌ دیگر پروژه‌های مشابهی پا به میدان خواهند گذاشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.