خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۸۴۰۶۳۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیوند میان بلاکچین و هوش مصنوعی امکان‌پذیر است؟

پیوند میان بلاکچین و هوش مصنوعی امکان‌پذیر است؟

هوش مصنوعی این روزها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و به صورت مداوم خبرساز می‌شود. تکنولوژی بلاکچین هم سال‌هاست که به ویژه با مهم‌ترین کارکرد آن، یعنی رمزارزها، مورد توجه علاقه‌مندان تکنولوژی قرار دارد. در این میان، هوش مصنوعی و بلاکچین چگونه می‌توانند به یکدیگر کمک کنند و مانع ارتباط این دو چیست؟

امیر شریفی| به گزارش تجارت‌نیوز ، مشکل‌های فنی و حقوقی در تجمیع داده‌ها، یکی از موانع اصلی در مسیر گسترش استفاده از هوش مصنوعی است. علاوه‌ بر‌ این، توسعه مدل‌هایی بر پایه هوش مصنوعی، مستلزم ارائه این مدل‌ها در بازارهای دیجیتال با ویژگی‌های خاص است. به‌نظر می‌رسد، هوش مصنوعی برای رفع این چالش‌ها باید مسیر خود را از طریق سیستم‌های غیرمتمرکز پیش بگیرد. در این میان، مسیر جدیدی برای پیوند بلاکچین و هوش مصنوعی در حال ظهور است.

رابطه بلاکچین و هوش مصنوعی بر پایه داده

از مزایای اصلی بلاکچین برای هوش مصنوعی، اشتراک داده و حفظ حریم خصوصی است. یکپارچه‌سازی داده‌ها برای توسعه الگوریتم‌های هوش مصنوعی ضروری است. با این‌ وجود، به دلیل نگرانی‌های ناشی از حفظ حریم خصوصی، تجمیع داده‌ها محدود می‌شوند. اینجاست که بلاکچین به کمک هوش مصنوعی می‌آید.

به‌عنوان مثال، در صنعت سلامت مهم‌ترین مانع در استفاده از هوش مصنوعی، حساسیت‌های ناشی از حفظ حریم خصوصی بیماران است. اما سوابق بیمار را می‌توان در یک بلاک نگهداری کرد و به‌طور ایمن و ناشناس آن را با مدل‌های هوش مصنوعی برای تحقیق یا تشخیص به اشتراک گذاشت. بلاکچین بدون تمرکز بر یک واحد، امکان اشتراک‌گذاری داده‌های حساس را فراهم می‌کند.

تغییر‌ناپذیری و شفافیت بلاکچین می‌تواند کیفیت داده‌های به‌اشتراک‌گذاشته‌شده را بهبود دهد. این فناوری، الگوریتم‌های هوش مصنوعی را قادر می‌سازد تا به داده‌های دستکاری‌نشده دسترسی داشته باشند و از دقت پیش‌بینی‌های خود اطمینان حاصل کنند. به‌عنوان مثال، بلاکچین می‌تواند، در مدیریت زنجیره تامین برای ردیابی و مستندسازی حرکت اقلام مورد استفاده قرار گیرد و داده‌های خود را توسط سیستم‌های هوش مصنوعی برای یافتن الگوها و بهبود روش‌های لجستیک تجزیه و تحلیل کند.

با هم‌افزایی بین بلاکچین و هوش مصنوعی، بسیاری از صنایع می‌توانند متحول شوند. فناوری بلاکچین به دلیل ماهیت غیرمتمرکز و شفاف خود، می‌تواند برخی از چالش‌های مربوط به هوش مصنوعی مانند یکپارچه‌سازی، حریم خصوصی داده‌ها، امنیت و اعتماد را کاهش دهد.

پلتفرم‌های مبتنی بر بلاکچین، بازاری برای مدل‌های هوش مصنوعی

ظهور بازارهای غیر‌متمرکز هوش مصنوعی، یکی دیگر از روندهای شتابان حال حاضر است. توسعه بازارهای باز و شفاف که در آن توسعه‌دهندگان بتوانند مدل‌ها و الگوریتم‌های هوش مصنوعی خود را به اشتراک بگذارند و درآمد کسب کنند، توسط پلتفرم‌های مبتنی بر بلاکچین امکان‌پذیر شده است.

کاربران این پلتفرم‌ها می‌توانند عملکرد و دقت مدل‌های هوش مصنوعی را با مشاهده تاریخچه شفاف و تغییرناپذیر تراکنش‌ها و بازخورد سایر کاربران بررسی کنند. این ویژگی، عدم‌تقارن اطلاعاتی بین کاربر محصول دیجیتال و توسعه‌دهنده را از بین می‌برد و در نهایت همکاری و خلاقیت را برای تحقیق و توسعه هوش مصنوعی فراهم می‌‌کند.

موانع بر سر پیوند بلاکچین و هوش مصنوعی

در کنار این مزیت‌ها، ترکیب بلاکچین و هوش مصنوعی چالش‌هایی نیز ایجاد می‌کند و بدون توجه به این چالش‌ها هم‌افزایی غیر‌ممکن است. مقیاس‌پذیری از موانع اصلی در پیوند بلاکچین و هوش مصنوعی است. چرا که در حال حاضر بلاکچین در کار با کلان‌داده‌ها و انجام محاسبات روی آن‌ها با مشکلاتی روبه‌رو است. دغدغه‌های زیست‌محیطی نیز مطرح است؛ هر دوی این سیستم‌ها نیازمند محاسبات فشرده‌ هستند که مصرف انرژی بسیار بالایی دارند.

پذیرش این دو سیستم در کنار یکدیگر نیز قابل‌بحث است؛ توسعه توامان این دو ممکن است به دلیل پیچیدگی اجرایی و اداری، به‌ویژه برای سازمان‌های کوچکتر، با مشکل مواجه شود. به‌نظر می‌رسد، مسیر گسترش رابطه بلاکچین و هوش مصنوعی آن‌چنان هموار نباشد. برای درک صحیح از پتانسیل‌ ادغام بلاکچین و هوش مصنوعی و هموارسازی آن، توجه به این چالش‌ها ضروری است.

با وجود این، مسیرها پیوند این دو سیستم می‌توانند متعدد باشند. پتانسیل آینده برای این رابطه بسیار بالا است. ممکن است، پیشرفت‌های بیشتری در الگوریتم‌های یادگیری ماشین با حفظ حریم خصوصی، گسترش بازارهای غیر‌متمرکز هوش مصنوعی و افزایش شفافیت در سیستم‌های هوش مصنوعی با توسعه فناوری به وقوع پیوندد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.