خبر مهم:

کد مطلب: ۸۱۸۸۲۲

تجارت‌نیوز در گفت‌وگو با تحلیلگر بازار مسکن بررسی کرد:

سهم مشاوران املاک در تعیین قیمت ملک / کاهش قیمت مسکن حقیقت دارد؟

سهم مشاوران املاک در تعیین قیمت ملک / کاهش قیمت مسکن حقیقت دارد؟

کاهش قیمت ملک در روزهای اخیر، نقل محفل فعالان بازار مسکن بوده است. زمزمه‌ای که از بازار مسکن شهرهای جدید پردیس و پرند آغاز شد و حالا برخی خبرگزاری‌ها ادعا دارند این کاهش قیمت در تهران نیز اتفاق افتاده است. این خبر تا چه اندازه حقیقت دارد و برخورد مستقیم با مشاوران املاک تا چه میزان در این روند نزولی موثر بوده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، کاهش قیمت ملک، طی هفته‌ای که گذشت نقل محفل بازار مسکن بود. برخی خبرها نیز حاکی از آن بود که کاهش قیمت واحدهای مسکونی در مناطقی مانند پردیس و پرند فراگیر شده و حتی به تهران نیز رسیده است.

یکی از دلایل اصلی این کاهش قیمت‌، برخورد با بنگاه‌های املاک عنوان شده است. باید دید این بنگاه‌ها تا چه اندازه می‌توانند بر قیمت‌ها تاثیرگذار باشند.

دولت‌ها دنبال مقصر هستند

بیت‌الله ستاریان، کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز در این خصوص گفت: در 30 تا 40 سال گذشته، هر زمان که دولت‌ها به بن‌بست رسیده‌اند دنبال مقصر گشته و مشکل را به گردن دیگران انداخته‌اند. املاکی‌ها مگر چقدر می‌توانند در بازار مسکن کل یک کشور تاثیرگذار باشند؟

او ادامه داد: عمدتا همیشه می‌گویند تاثیر آنها زیر دهم درصد است و در صورتی‌ که در سطح کل کشور یکپارچه عمل کنند می‌توانند تاثیرگذار باشند. البته اگر روی محدوده یا بلوک خاصی بخواهند کار کنند و قیمت خانه‌ها را افزایش دهند، ممکن است 10 تا 15 درصد موثر باشند.

مسکن اسیر فرضیات بیهوده است

این کارشناس مسکن همچنین توضیح داد: مسکن 50 سال است اسیر این فرضیات مهمل و بیهوده است و هیچ‌گاه به نتیجه نرسیده است. مشکل جای دیگری است. دولت توان حل آن مشکل را ندارد و دنبال مقصر می‌گردد؛ یک بار می‌گویند مافیای مسکن، روز دیگر از سوداگری و سپس از مشاوران ملکی صحبت می‌کنند.

او ادامه داد: هیچ‌گاه قیمت مسکن و اجاره‌بها کاهش نداشته است، اگر در این مورد نیز حرفی زده شده است به نظر درست نمی‌آید. این روزها چه اتفاقی افتاده و چه عصای موسایی آمده است که قیمت‌ها کاهش پیدا کند؟

ستاریان توضیح داد: قیمت مسکن برای مثال 50 درصد افزایش پیدا می‌کند و پس از آن پنج درصد پایین می‌آید؛ این را نمی‌توانیم بگوییم کاهش پیدا کرده است. البته در مناطق لوکسی که دیگر مشتری برای آن وجود ندارد ممکن است کاهش پیدا کرده باشد، اما در مناطق عادی که قشر بزرگی از مردم در آن حضور دارند معضل قیمتی همچنان وجود دارد.

البته فعالان بازار موارد دیگری را نیز در کاهش قیمت مسکن دخیل می‌دانند. اکنون در پی کاهش قدرت خرید مردم و همچنین افزایش بی‌رویه قیمت مسکن طی سال گذشته، تقاضا به شدت کاهش پیدا کرده است.

در نهایت مالکان و واسطه‌ها نیز از آنجا که برای قیمت‌های موجود در بازار مشتری وجود ندارد، مجبورند برای واحدهای مسکونی تخفیف قائل شوند و آنها را درصدی زیر بازار بفروشند. هر چند برخی بنگاه‌های املاک معتقدند برای این واحدهای تخفیف‌خورده زمان زیادی نیاز است.

همچنین فعالان مسکن چشم‌انداز بلندمدت قیمت مسکن را افزایشی می‌بینند. پیمان مولوی، اقتصاددان نیز پیش از این در مصاحبه‌ای با تجارت‌نیوز عنوان کرده بود که متوسط قیمت مسکن تهران در خردادماه از متری 62 میلیون تومان نیز عبور خواهد کرد.

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • احمد

    من خوم املاکی هستم
    آقا املاکی نقش داره خیلی هم داره
    از ما گفتن از شما نشنیدن
    خواستید مثال هم می زنم

  • ناشناس

    املاکی های دزد رو جمع کنید

    • خدمتگزار

      شما هنوز یاد ندارید جرف بزنید بعد به یک صنف توهین می کنید

  • غلامحسین

    باسلام چندین سال قبل صاحب خونه دنبال مستاجر بودند وخانه خالی شأن رابه چندین مشاوراملاک می‌سپردند وبعضان مستاجر پیدا نمیشد چون تولید و عرضه مسکن خیلی زیاد بود اگر تونستید تورم در حوزه مسکن را درست کنید کاری کردید کارستان باید ازکارشناسان خبره استفاده کنین ویااز ساخت و راه اندازی خانه های پیش ساخته برای مستاجرین والگو برداری از کشورهایی که درزمینه تولید مسکن موفق بوده آمد و دادن مسکن اجاره به شرط تملیک به مستاجرین محترم وحمایت دولت از صاحب خونه های که خانه شأن رابرای مدت سه سال اجازه میدند و حمایت های بیشتر ازمستاجرین و سرکشی به مشاورین املاک وبرخورد با متخلفین وفاقد پروانه که زیادهم هستن وگرفتن مجوز مشاوراملاک از درگاه مجوزهای دولت تا سروسامان داده شود مشاورین املاک وتقدیرمناسب ازاملاک باانصاف وقانونمد ومشوق های لازم از آنان

  • محمد نایب سالکی

    باسلام و احترام تمامی مشکلات کشور انباشته شده از مسئولان که فقط به جيب خود فکر می‌کند است دولت توانایی حل وفصل اين همه مشکل انباشته شده ۳۰ ساله را در کشور ندارد دولت سیزدهم در بین طول تاریخ جمهوری اسلامی ایران مظلوم‌ترین دولت واقع شده است که همه جامعه ایران توقع دارند معجزه کند …

    • ناشناس

      همه مسولان می دونن کار خودشونه لایقتان باشه ملت ایران نفهمیدن چه کار کردن

    • دلسوز وطن

      دولت اگر حسن نیت دارد و اگر توان اصلاح امور را ندارد استعفا دهد تا افراد توانمند در یک انتخابات آزاد و مردمی و مهندسی نشده امور را در دست بگیرد.

  • غلامحسین

    بااحترام اینکه اعلام بشه تقصیر مشاوران املاک است اشتباه بزرگی است وقتیکه کشور سلانه احتیاج به یه میلیون مسکن داره ایادر۸سال گذشته واقعان ۸میلسون مسکن ساخته وتحویل داده شده پاسخ خیر است این اولین شرط وقتی در جامعه تقاضابیشترازعرضه وتولید باشه تورم بالا می‌ره این دومین شرط شما قیمت آهن آلات ومصالح ساختمانی راهم اضافه کن این شرط سوم و چهارم وقتی افرادی در جامعه بیش از۱۰۰ واحد ساختمان دارند ودرجایی هم ثبت نشده ومالیاتی هم نمی‌دهند خانه خالی رادراختیارمستاجر نمی‌گذارند این چهار شرط وشرط پنجم هم وجود نداشتن سامانه رصد مسکن واسکان واحتمال دارد مشاورین املاک بعضان ۵درصد مقصر باشند که بارصد وگشتی های تعزیرات هم مرتفع میگردد شرط ششم عدم وجود سامانه ای برای رصد دقیق مشاورین املاک فاقد مجوز وفاقد پروانه کسب که میعولیتش باتعزیرات واتحادیه املاک است وبرای سامان دادن به مشاورین املاک باید ازطرف دولت ملزم گردند پروانه شأن رااز درگاه ملی مجوزهای کشور اخذ نمایند وشرط آخر که ششمین شرط می‌باشد استفاده از پیمانکاران خارجی برای تولید مسکن

  • ناشناس

    مسکن فقط فقط بنگاه ها ی املاک به این روز نشاندن

    • ناشناس

      در اشتباه هستید

  • خدمتگزار

    دولت، مجلس و مسئولین اول باید زیرساخت‌ها را درست کنند نه اینکه دست تو جیب موجر، مستاجر، املاکی کنند. متاسفانه برخی از مسئولین و بخصوص رسانه ها، جراید و فضای مجازی بدون آگاهی دنبال متهم کردن عده ای خاص و بدبینی بین مردم بوجود می آورند.

    • شهروند

      تو خودت حتما املاکی هستی. شما غیر از کمیسیون گرفتن چه خدمتی به مردم می کنید؟

    • ناشناس

      احسنت

  • ناشناس

    باسلام
    وقتی زمان اخذ پروانه ساخت شش ماه طول می‌کشد
    وقتی دولت حق بیمه ساختمان رو 100برابر کرده
    وقتی حذف پارکینگ توسط شهرداری 20برابر شده
    وقتی هزینه‌های نظام مهندسی سه برابر شده
    وقتی قیمت مصالح ساختمانی دو برابر شده
    وقتی عوارض پروانه ساخت دو برابر شده
    وقتی کمیسیون ماده صد چند برابر شده
    وقتی اجرت ساخت و پیمانکاران دو برابر شده
    فکر میکنید مقصر افزایش قیمت کی میتونه باشه
    قضاوت با شما

    • ناشناس

      احسنت به شما

  • شهروند

    قیمت مسکن کاهش داشته است و در آینده بیشتر کاهش می یابد، دلیل آن هم این است که با این قیمتها تعداد کسانی که هنوز قدرت خرید دارند بسیار کاهش پیدا کرده است و با قیمت این روز مسکن در ایران می توانید در کشورهای ترکیه و گرجستان بهترین آپارتمان با کیفیت بالای ساخت را بخرید و از سوی دیگر قشر متوسط و ضعیف که دیگر حتی قدرت پرداخت کرایه در تهران را هم ندارند در حال کوچ کردن به شهرستانهای خود هستند.

  • ناشناس

    من خودم سازنده هستم ، دربحث ساخت آرزوي ارزانى براي مردم خودم دارم ولى متاسفانه بايد بگم كه ملك جهشى جديدى رو امسال دوباره تجربه خواهد كرد ، با افزايش حقوق و دستمزد كارگران، بیمه تامین اجتماعی پروانه شهرداری ، نظام مهندسی و گرانی ۵۰ درصدی مصالح ، اضافه شدن هزینه های جوفزیک و آزمایشگاه های بتن و سنگین تر شدن سازه ها بعد از متروپل امیدواریم ساختمان های جناب رییسی‌ قیمت ها رو کاهش بدهد