کد مطلب: ۸۱۸۸۸۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مخالفت تولیدکنندگان با قیمت مصوب مرغ/ مرغ‌داران در مرز ورشکستگی

مخالفت تولیدکنندگان با قیمت مصوب مرغ/ مرغ‌داران در مرز ورشکستگی

دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور با بیان اینکه واردات تخم مرغ نطفه‌دار شرایط را برای تولیدکنندگان بدتر کرده است، گفت: ممکن است دوباره مازاد تولید و ورشکست شدن مرغ‌داران رخ دهد. به‌ویژه آنکه قیمت مرغ در حال حاضر آن‌ها را زیان‌ده کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اخیرا دولت با واردات تخم مرغ نطفه‌دار گوشتی موافقت کرد تا شاید بدین طریق بتواند بازار مرغ را کنترل کند. این در حالی است که کمتر از شش ماه پیش فعالان بخش خصوصی نسبت به کاهش تولید و افزایش قیمت مرغ هشدارهایی را مطرح کردند، اما دولت با بی‌اعتنایی از این هشدارها عبور کرد.

از سوی دیگر، قیمت‌گذاری دستوری و فاصله آن با واقعیت‌های موجود در هزینه تولید، اعتراض مرغ‌داران را در پی داشته است. تولیدکنندگان معتقدند که با ادامه این روند و البته افزایش واردات تخم‌مرغ نطفه‌دار گوشتی آن در مسیر ورشکستگی قرار می‌گیرند.

پرویز فروغی، دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور، با تائید واردات تخم مرغ نطفه‌دار به کشور، به تجارت‌نیوز گفت: درباره مرغ منجمد هم بحث واردات شده بود، اما مشخص نیست که تا چه حد انجام شده است.

تبعات واردات تخم مرغ نطفه‌دار

فروغی با بیان اینکه علت این وضعیت به سیاست‌های نادرست وزارت صمت و قیمت‌گذاری دستوری بازمی‌گردد، عنوان کرد: این شرایط منجر به کاهش تولید شد. اما واردات تخم مرغ نطفه‌دار نه‌تنها شرایط را بهتر نمی‌کند، بلکه معضلات جدیدی را به وجود می‌آورد؛ چراکه ممکن است دوباره با مازاد تولید و ورشکستگی مرغ‌داران رخ دهد.

وی با بیان اینکه عجیب این است که نرخ ذرت، سویا و… در صنعت مرغ آزاد است، اما دولت قیمت محصول نهایی را دستوری و به شکلی تعیین می‌کند که منصفانه نیست و تولیدکننده به تولید تشویق نمی‌کند، تصریح کرد: این موارد هزینه‌هایی است که بر تولید سوار می‌شود و هیچ جا هم مورد محاسبه قرار نمی‌گیرد.

او افزود: همین برخورد دستوری با قیمت مرغ باعث شده که عده‌ای ورشکست شوند و عده‌ای هم نتوانند با ظرفیت کامل جوجه‌ریزی انجام دهند. این وضعیت منجر به کاهش تولید شد و حالا هم به جای ریشه‌یابی کاهش تولید، تخم مرغ نطفه‌دار وارد می‌کنند که معنایی جز پاک‌شدن صورت مسئله ندارد.

این فعال صنفی با بیان اینکه با ادامه واردات، اگر با مازاد تولید مواجه شویم، همین تعدادی که تولید می‌کنند هم از چرخه تولید خارج می‌شوند، تشریح کرد: دولت تا چه زمانی می‌تواند تخم مرغ نطفه‌دار و مرغ منجمد وارد کند؟ این سیاست‌های نادرستی که اجرا می‌شود، روز به‌ روز وضعیت صنعت را بدتر می‌کند.

زیان 12 هزار میلیاردی مرغ‌داران

فروغی با اشاره به زیان تحمیل‌شده به مرغ‌داران یادآور شد: سال گذشته مرغ‌داران 12 هزار میلیارد تومان خسارت دادند، اما دولت هیچ کدام از این خسارت‌ها را جبران نکرد. در مقطعی که مازاد تولید وجود داشت، قیمت مصوب مرغ نزدیک 45 هزار تومان بود، اما مرغدار محصول خود را تا 28 هزار تومان هم فروخت که یعنی برخی مرغداری‌ها بسته به ظرفیت‌شان 500 میلیون تا دو میلیارد تومان ضرر دادند و هیچ کس هم به داد آن‌ها نرسید.

وی اضافه کرد: زمانی که مرغداران مازاد تولید داشتند و این ضرر سنگین را دادند، شرکت پشتیبانی امور دام فقط نظاره‌گر بود. تمام این موارد دست به دست هم دادند تا اینکه صنعت مرغداری متلاشی شد و در این شرایط تمایلی به تولید وجود ندارد.

فروغی با بیان اینکه در مقطعی هم جوجه آرین وارد شد که از آن استقبال نشد، تصریح کرد: علت استقبال نشدن از این محصول، بالا بودن ضریب تبدیل بود. در اصل این جوجه‌ها، دان بیشتری مصرف می‌کردند تا همان میزان گوشت را تولید کنند و به نوعی منابع ملی را هدر می‌دادیم.

قیمت مرغ حداقل 57 هزار تومان است

دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور با بیان اینکه مرغداران قیمت فعلی مرغ را قبول ندارند، گفت: در حال حاضر حداقل قیمت تمام‌شده مرغ برای مرغداران 57 هزار تا 58 هزار تومان است، اما نرخ مصوب 52 هزار تومان تعیین شده است.

او با بیان اینکه راهکار این است دولت در بازار دخالت نکند، قیمت‌گذاری دستوری مرغ را حذف کنند و عرضه و تقاضا بازار را تنظیم کند، تصریح کرد: معمولا در زنجیره‌های قبلی نرخ مصوب رعایت نمی‌شود. برای مثال قیمت مصوب جوجه 15 هزار تومان بود، اما تا 30 هزار تومان هم فروخته شد. دولت باید دست از سر صنعت بردارد، چراکه نمی‌توان اقتصاد را دستوری مدیریت کرد.

وی افزود: مرغدار 30 میلیارد تا 40 میلیارد سرمایه خود را به بیابان برده و تبدیل به مرغداری کرده است. پس اگر قرار باشد این میزان ضرر بدهد تولید را ادامه نمی‌دهد. بنابراین بسیاری از مرغداران از چرخه تولید خارج می‌شوند. آیا بعد از همین طرح جراحی اقتصادی، نقدینگی مرغداران را تامین کرد؟ مرغداری که با 500 میلیون تا 800 میلیون تومان کار می‌کرد، اکنون نمی‌تواند با سه میلیارد تومان هم کار کند و از طرف دیگر ریسک تولید هم بالاست.

فروغی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش مصرف مرغ برای تولیدکنندگان محسوس بوده، خاطرنشان کرد: سرانه مصرف مرغ سالانه 26 کیلوگرم است و با توجه به بالابودن قیمت گوشت قرمز و مناسب‌تر بودن قیمت مرغ نسبت به آن، مردم بیشتر از مرغ استفاده می‌کنند و بیشتر پروتئین خانوار را از طریق گوشت مرغ تامین می‌کنند. در اصل نمی‌توان جایگزینی برای گوشت مرغ پیدا کرد.

برای دریافت آخرین اطلاعات قیمت مواد غذایی صفحه بازار کالا را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ایرانی

    باید تعطیل کنند این مرغداری ها رو مگر چند نفر شاغلند از خارج وارد کنید ۱ پنجم قیمت داخلی وکیفیت ۱۰ برابر بهتر .چقدر باید به این گروه از طرف دولت واز جیب مردم کمک بشه ،همینکه مرغهاشون به کشتار میرسه هزاران حقه میزنند تا مردم رو سرکیسه کنند .

  • ناشناس

    اصحاب کهف کجا مرغ با این قیمت وارد بازار میشه
    پایین ترین قیمتی که دیدیم ۸۸هزارتومن بود

  • ناشناس

    سلام. خدا کند مرغ ارزان شود بخصوص برای قشر کم درآمد.‌تشکر.