کد مطلب: ۸۱۶۰۷۹

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز:

وضعیت حمل‌ونقل عمومی تهران اسفبار است

وضعیت حمل‌ونقل عمومی تهران اسفبار است

جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران می‌گوید: «وضعیت اسفباری در حمل‌ونقل عمومی شهر تهران داریم. شهرداری طی 2 سال گذشته فقط حدود 320 دستگاه اتوبوس به مجموعه اتوبوس‌های تهران اضافه کرد. این آمار، تحول مورد نظر ما هم نبود.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، صف همیشگی مسافران در ایستگاه‌های اتوبوس و مترو، برای بسیاری از ما تصویری آشناست. جمعیتی که نه برای نشستن روی صندلی، بلکه برای ایستادن در قطار و اتوبوس صف می‌کشند.

برخی از مسافران 10 تا 15 دقیقه ایستاده در ایستگاه‌ها انتظار می‌کشند. اتوبوس که از راه برسد، تلاش مسافران برای ورود به اتوبوس شروع می‌شود. گاهی درِ اتوبوس به زحمت بسته می‌شود. اگر از مسافران بپرسید که چرا منتظر اتوبوس بعدی نمی‌مانید، احتمالا این پاسخ را بشنوید که همین حالا هم در صف بودیم، اتوبوس بعدی هم ماجرا همین است.

یکی از مسافران همیشگی اتوبوس‌های تهران به تجارت‌نیوز می‌گوید: «وقت نداریم. هر صبح و عصر همین وضعیت است. هر چقدر هم منتظر بمانیم، از شلوغی اتوبوس‌ها کم نمی‌شود.»

او می‌گوید: «بعد از خستگی کار نوبت به ماراتن بی‌ارتی می‌شود. کرایه تاکسی و اسنپ و تپسی هم سرسام‌آور است.» حساب و کتابی که بسیاری از مسافران برای حقوق خود دارند تا بتوانند آن را تا پایان ماه برسانند.

یکی دیگر از مسافران می‌گوید: «بسیاری از مواقع برای جا شدن در اتوبوس بحث و دعوا می‌شود. کرایه تاکسی زیاد است. مگر چقدر حقوق به ما می‌دهند که فقط برای بخشی از مسیر [نه همه مسیر] 50 هزار تومان بدهیم؟»

آنطور که مهدی وحدت، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت، میانگین افزایش نرخ کرایه امسال 45 درصد است و در برخی شرایط تا 60 درصد هم می‌تواند افزایش داشته باشد. (ایرنا)

یکی دیگر از مسافران هم می‌گوید: «برای اینکه ساعت‌ها در ترافیک شهر نمانم، به اتوبوس و مترو پناه بردم، اما وضعیت اینجا بیشتر کلافه‌کننده است. صف‌هایی که هر روز داریم، تنها برای اینکه برای ایستادن در اتوبوس جایی پیدا کنیم.»

حمل‌ونقل عمومی تهران همچون کلافی در هم تنیده شده است که باز کردن آن سال‌ها زمان می‌برد. مشکلاتی که از این شهرداری و دولت به گروه بعدی می‌رسد و باز همان آش و همان کاسه. سالانه هم به جمعیت تهران اضافه و صف مسافران طولانی‌تر می‌شود.

وضعیت اسفبار حمل‌ونقل عمومی تهران

جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران درباره وضعیت حمل‌ونقل پایتخت به تجارت‌نیوز می‌گوید: «وضعیت اسفباری در حمل‌ونقل عمومی شهر تهران داریم. این موضوع را از همان اول روزهای آغاز به کار در شورای شهر تهران و در صحن شورا مطرح کردیم. تلاش کردیم که این مشکل را به حداقل برسانیم.»

او ادامه می‌دهد: «سال گذشته در بخش اتوبوسرانی، مترو و تاکسی مسائلی مطرح شد. اقداماتی هم صورت گرفت، اما نه اقداماتی که در شهر تهران تحولی ایجاد کند. برای مثال طی سال 1400 و 1401 شهرداری فقط حدود 320 دستگاه اتوبوس به مجموعه اتوبوس‌های تهران اضافه کرد. این آمار، تحول مورد نظر ما هم نبود.»

اتوبوس‌های جدید به ناوگان اضافه می‌شود؟

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران می‌گوید: «سال گذشته که بودجه‌بندی سال جاری را انجام می‌دادیم، تصمیم گرفتیم که از مجموعه بودجه پیشنهادی شهرداری تهران، 10 هزار میلیارد تومان کم کنیم و به همین میزان به بحث حمل‌ونقل عمومی شهر تهران اضافه شود. به‌گونه‌ای که تغییر ملموسی در حمل‌ونقل شهری صورت بگیرد.»

تشکری هاشمی ادامه می‌دهد: «از این میزان 6200 میلیارد تومان صرفا برای خرید اتوبوس تخصیص داده شد. شهرداری تهران در سال جاری هم با دو شرکت سازنده ایرانی برای ساخت و خرید اتوبوس قرارداد بسته است. یک قرارداد برای هزار دستگاه اتوبوس با شرکت عقاب افشان و قراردادی هم با گروه بهمن برای حدود هزار دستگاه دیگر بسته شد.»

او می‌گوید: «بعد از 6 تا 9 ماه بعد از انعقاد قرارداد هم اتوبوس‌ها به صورت تدریجی، اما با سرعت بالایی تحویل شهرداری تهران تحویل داده می‌شود. احتمالا تا قبل از شروع سال تحصیلی تعدادی از این اتوبوس‌ها وارد چرخه حمل‌ونقل شوند.»

بازسازی اتوبوس‌های غیرفعال در پارکینگ‌ها

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران توضیح می‌دهد: «علاوه بر این حدود 1300 میلیارد تومان نیز برای بازسازی اتوبوس‌های دوکابین و تک‌کابین هم در نظر گرفته شد. قراردادهایی هم به این منظور با شرکت‌های معتبر منعقد شد و تعداد زیادی از اتوبوس‌ها هم برای بازسازی تحویل داده شد.»

او ادامه می‌دهد: «ابتدا اتوبوس‌هایی که در پارکینگ‌ها غیرفعال هستند و پس از آن اتوبوس‌های فرسوده‌ای که فعال هستند، بازسازی می‌شوند. در حال حاضر 400 دستگاه بی‌ارتی فعال داریم، حدود 700 دستگاه این نوع از اتوبوس‌ها غیرفعال شدند.»

آمار اتوبوس‌های فعال در تهران

بررسی آمارهای سال گذشته نشان می‌دهد که حدود 2 هزار اتوبوس در تهران فعال هستند. اغلب این اتوبوس‌ها هم فرسوده هستند و باید از چرخه خارج یا بازسازی شوند.

در همین حال به نظر می‌رسد که صف‌های اتوبوس، امسال نسبت به سال گذشته طولانی‌تر و جمعیت مسافران بیشتر شده است. اما آیا از تعداد اتوبوس‌های فعال تهران کم شده است؟

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران نیز می‌گوید: «به طور کلی آمار اتوبوس‌های تهران همان آمار سال گذشته است. تقریبا به همان اندازه‌ای که اتوبوس اضافه شد، به همان اندازه هم اتوبوس از چرخه خارج شد. بنابراین تغییر چندانی در آمار اتوبوس‌های فعال شهر تهران نداشتیم.»

اگر مسافران بخواهند مترو را جایگزین کنند هم وضعیت چندان فرقی ندارد. در برخی از ایستگاه‌های پرتردد، چند قطار باید مسافر ببرد تا نوبت به مسافران انتهای صف برسد.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران درباره وضعیت متروی پایتخت می‌گوید: «در دولت قبلی قرار بود حدود 630 واگن خرید خارجی انجام شود و به واگن‌های مترو تهران اضافه شود. در آن سال‌ها پیش‌پرداخت برای این واگن‌ها با مشکل مواجه شد و دولت نتوانست پرداخت کند.»

او ادامه می‌دهد: «در سال جاری بخشی از مبلغ تبدیل به نقدینگی و به بانک عامل پرداخت شد. پیش‌بینی می‌کنیم همین روزها پیش‌پرداخت به طور کامل به شرکت سازنده تحویل داده شود و عملیات ساخت واگن‌ها شروع شود. بعد از شروع عملیات حدود 18 تا 24 ماه‌ زمان می‌برد که واگن‌ها را تحویل دهند. بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم که اواخر سال جدید واگن‌های جدید به متروی تهران اضافه شوند.»

تکلیف مسافران تا ورود اتوبوس و واگن جدید چیست؟

اما مسافران در این بازه‌ای که شورای شهر و شهرداری وعده می‌دهند، چه کنند؟ از یک سو صحبت از آلودگی هوا و توصیه به استفاده از حمل‌ونقل عمومی می‌شود و از سوی دیگر اتوبوس‌ها و واگن‌ها کم و ازدحام جمعیت سرسام‌آور است.

هاشمی در این مورد می‌گوید: «پاسخ این سوال را باید مدیران دوره 96 تا 1400 بدهند که تقریبا هیچ‌کاری در این زمینه نکردند. مشکلات جمع شده و کارها عقب مانده است. نمی‌توان یک روزه اتوبوس خرید، تعمیر کرد یا واگن تهیه کرد. همه اینها زمان‌بر است.»

او می‌گوید: «همه کارها در آن سال‌ها تعطیل شد و هیچ اتوبوسی به ناوگان اضافه نشد. نتیجه آن هم همین است که امروز در کف خیابان می‌‌بینید. اگر این شهرداری هم به موقع کار خود را انجام ندهد، نتیجه آن را دو سال دیگر خواهیم دید.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    فقط حمل و نقل؟

  • ناشناس

    بازهم قصه تکراری قبلی ها مقصرند شروع شد

  • ناشناس

    ب آقای شهردار بگید ی مقدار کار کنن